IPC desembre: Nou cop a l’economia familiar, 2010 tanca amb un augment de preus del 3%

comerc2

El nostre sindicat demana respectar les clàusules de revisió salarial i introduir-les a la resta de convenis per, com a mínim, garantir la capacitat adquisitiva dels treballadors i les treballadores

L’IPC ha augmentat al desembre set dècimes a Catalunya i sis a Espanya, situant la taxa interanual en ambdós casos en un 3%. Aquest fort augment s’explica principalment per la pujada del preu del tabac el passat mes –que situa la variació interanual de begudes alcohòliques i tabac en un 14,4% a Catalunya i un 15,2% a Espanya-, per l’augment del preu del gasoil per a calefacció –que situa l’augment interanual de la rúbrica d’habitatge en un 5,3% a Catalunya i un 5,7% a Espanya- i per l’augment del preu dels carburants, que col·loca la taxa interanual del transport en un 9,2% tant a Catalunya com a Espanya. La inflació del mes de desembre, per tant, sobrepassa en un 50% l’objectiu del Banc Central Europeu del 2%.

Aquest augment del cost de la vida debilita encara més la ja mermada capacitat de compra de les famílies, sobretot la d’aquells treballadors i treballadores emparats per convenis col·lectius sense clàusula de revisió salarial. Menys de la meitat dels 823 convenis col·lectius d’àmbit català registrats fins al mes de novembre passat incloïen aquesta clàusula com a mecanisme per mantenir el poder adquisitiu dels treballadors i les treballadores, i el seu increment salarial pactat va ser d’un 1,42% de mitjana. Per tant, i tenint en compte que la inflació s’ha situat en el 3%, les 310.718 persones treballadores afectades per la falta de clàusula de revisió salarial hauran perdut  370 euros anuals.

La necessitat de despesa, en canvi, va en augment. I no perquè els ciutadans i les ciutadanes comprem més –tot el contrari- sinó perquè el nivell de preus dels béns i serveis més bàsics s’ha enlairat. L’increment dels rebuts de la llum i gas, en un 9,8% i un 3,9% respectivament, autoritzat pel Govern de l’Estat, està molt per sobre de l’IPC de desembre i afecta, segons el Ministeri d’Indústria, uns 17 milions de clients.

A aquestes darreres pujades hi hem de sumar anteriors mesures preses pel Govern central com són l’augment de dos punts de l’IVA -ara situat en un 18%-, l’augment del salari mínim interprofessional per sota de l’IPC, la retirada del subsidi de 426 euros per als aturats sense ingressos, la congelació de les pensions per al 2011 o la retallada dels salaris dels empleats i les empleades al sector públic.

comerc1

Aquestes polítiques no fan més que reduir la capacitat de compra i consum del gruix de la població espanyola i catalana i amb això s’està alentint la capacitat de recuperació de la nostra economia. De fet, el gruix del consum domèstic està en mans de la classe treballadora, de mitjana i baixa capacitat adquisitiva. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, la meitat de la despesa en consum efectuat el 2009 es va fer en alimentació, vestit i despeses de la llar –que inclou les despeses en subministraments-, principals grups de consum de les rendes mitjanes i baixes.

En aquest context, les polítiques d’austeritat econòmica i reducció del dèficit públic, la disminució de drets laborals a través de la reforma laboral i la plantejada reforma del sistema de pensions són contraproduents per a l’economia i lesives per a les persones:

1.     Són injustes perquè recauen sobre les rendes dels treballadors i les treballadores. D’aquesta manera, de ben segur que no es recuperarà la pèrdua de capacitat adquisitiva ni capacitat de consum i per tant alentirà la reactivació econòmica.

2.      Són ineficaces perquè no resoldran els problemes de la nostra economia, que el que necessita són estímuls econòmics des del sector públic i no una retirada dels mateixos.

3.      Són contraproduents perquè alentiran el creixement econòmic i agreujarà l’atur.

Per això, des de la UGT de Catalunya reclamem mesures de reactivació econòmica i creació d’ocupació a través de la millora de la capacitat de compra dels treballadors i les treballadores, blindant la capacitat adquisitiva dels salaris a través de les clàusules de revisió salarial als convenis col·lectius, respectant les clàusules de revisió salarial dels convenis que ja la contemplen i introduint-la a la resta de convenis per, com a mínim, garantir la capacitat de compra dels salaris.

En la mateixa línia, la UGT de Catalunya rebutja de forma contundent qualsevol mesura dirigida a retallar i empitjorar les condicions de les pensions de totes les persones jubilades del nostre país.