Josep Maria Àlvarez: ”Hi ha sectors empresarials espanyols que volen que la UE rescati Espanya”

alvarez

Entrevista a Josep M. Àlvarez a l’Agència Catalana de Notícies

Barcelona (ACN).- El rescat econòmic de Portugal i el trencament del diàleg entre sindicats i patronal sobre la negociació col•lectiva són fets que estan relacionats, segons Josep Maria Àlvarez, líder de la UGT. Àlvarez afirma que les retallades que han acompanyat el pla de rescat de Portugal han estat ben vistos per determinats ”sectors empresarials poderosos” de l’estat espanyol, que han forçat el trencament del diàleg amb l’objectiu de facilitar la intervenció europea de l’economia espanyola. El líder de la UGT creu que en aquesta estratègia, els empresaris han tingut el suport del PP, que amb aquesta intervenció, seria la UE qui aplicaria les retallades sense haver de tenir el desgast polític davant l’electorat. La inestabilitat financera europea provocada pel rescat de Grècia, Portugal i Irlanda, que ha desencadenat una profunda crisi del deute sobirà, semblava que havia de relaxar-se a partir de l’acord de la Unió Europea sobre el segon rescat de Grècia.

Malgrat aquestes expectatives optimistes de la majoria dels govern europeus, aquesta setmana els mercats financers han continuat provocant inestabilitat i augmentant la prima de risc tant espanyola com italiana (la diferència entre el preu del bo a deu anys espanyol o italià comparat amb el preu del bo a deu anys alemany).

En relació amb la possibilitat de què l’economia espanyola sigui rescatada per la Unió Europea, Josep Maria Àlvarez, secretari general de la UGT, creu a l’estat espanyol ”hi ha sectors empresarials que volen que hi hagi una intervenció de l’economia espanyola”.

Preguntat sobre quins sectors empresarials poden estar interessats amb aquesta possibilitat de rescat, que suposaria l’aplicació d’un dur pla d’ajust fiscal i la pèrdua d’un grau important de sobirania, com ha passat en els altres tres països que han patit un rescat, Àlvarez identifica aquest sectors amb els cercles empresarials poderosos que han sortit guanyant després del rescat de Grècia, Irlanda i Portugal. I quins sectors han guanyat en aquests països?, es pregunta ell mateix, ”doncs especialment la banca, que ha guanyat de manera clara, i les classes poderoses en general. I qui ha perdut?”, es segueix preguntant, ”doncs clarament els treballadors i les classes mitjanes”.

El líder de la UGT afegeix que ”a l’estat espanyol hi ha sectors empresarials que creuen que existeix una drecera per aconseguir un conjunt de retallades de l’Estat del Benestar i de drets dels treballadors per la via de la intervenció de l’economia espanyola per part de la Unió Europea, perquè saben que el mateix nivell de retallades no podrien aconseguir-los ni per la via del diàleg ni tampoc per la via política”.

En relació a si aquests posicionaments de determinats sectors empresarials han condicionat el trencament de les converses per arribar a un acord amb la negociació col•lectiva, el dirigent sindical respon amb un contundent ”efectivament”.

Àlvarez explica que a partir de la presentació a Portugal del document d’exigències de compliment del dèficit de la UE, els empresaris espanyols ”no han vist malament aquest pla d’ajust rigorós exigit per la UE” i han cregut, diu ‘Alavarez, que ”sense necessitat de negociar poden aconseguir tots els seus objectius amb un escenari d’intervenció de l’economia espanyola.

El líder de la UGT també creu que per aconseguir aquest objectiu, aquests empresaris espanyols tenen el suport del Partit Popular. Àlvarez explica que ”el Partit Popular està aplanant el camí perquè això passi ja que d’aquesta manera no tindria un desgast electoral perquè no hauria de confrontar aquestes mesures en el seu programa electoral davant la ciutadania”.

Josep Maria Àlvarez acaba l’argument dient que al ”PP li va bé mantenir aquesta incertesa i més si a sobre li toca la loteria amb aquest rescat de la UE. Crec que avui estem en aquest context. Es una dictadura sense presons però que ens condemna a la misèria”, conclou.