La direcció de les nuclears d’Ascó i Vandellòs es desentén de la situació dels treballadors d’empreses auxiliars

ascoLa UGT i CCOO sol·licitaran reunir-se amb la direcció de la multinacional propietària a Madrid — El nou calendari de mobilitzacions es decidirà en una assemblea l’1 de juny

Ahir a la tarda es va celebrar –a demanda de les Federacions d’Indústria de la UGT i CCOO- una reunió entre els representants sindicals de les empreses auxiliars de les centrals nuclears d’Ascó i Vandellòs i de les pròpies centrals amb la Direcció de l’Associació Nuclear Ascó Vandellòs (ANAV), gestora de les centrals, per tal de tractar les reivindicacions dels treballadors d’aquestes empreses col·laboradores, que demanen garantir el manteniment dels llocs de treball i unes condicions laborals dignes.

A la reunió no es va aconseguir cap solució perquè la direcció d’ANAV va manifestar que, tot i coincidir en la majoria de les demandes dels treballadors i mostrar-se predisposada a un acord, no té autorització de l’empresa propietària, la multinacional italiana ENEL, per plasmar per escrit els compromisos per a un nou marc regulatori.

Des de la UGT volem expressar la nostra decepció pel resultat de la reunió i per la manca d’autonomia real d’ANAV a l’hora de gestionar les relacions laborals a les centrals d’Ascó i Vandellòs i solucionar-hi els conflictes; i també la nostra sorpresa, davant el fet que aquest tipus d’acord amb les empreses auxiliars ja existeix a d’altres centrals de l’Estat.

En conseqüència, les federacions d’Indústria de la UGT i CCOO de Catalunya hem decidit traslladar la situació a les respectives federacions a nivell estatal perquè sol·licitin una reunió al màxim nivell, és a dir, amb la Direcció de Recursos Humans d’ENEL a Madrid.

D’altra banda, de moment queden en suspens les mobilitzacions previstes (concentracions el 26 de maig i 2 de juny i vaga de treballadors contractistes la setmana del 5 a l’11 de juny) fins a l’assemblea de delegats de la UGT i CCOO d’empreses auxiliars d’Ascó i Vandellòs que s’ha convocat el proper dijous, 1 de juny, a les 15.30 hores a Hospitalet de l’Infant, on es decidirà el nou calendari. Prèviament s’hauran realitzat assemblees amb els treballadors i les treballadores de cadascuna de les empreses per explicar-los la situació i recollir la seva opinió.

Actualment les dues centrals nuclears tenen subcontractades una trentena d’empreses amb més de 1.300 treballadors i treballadores, per sobre de la plantilla pròpia d’ANAV (un miler d’empleats). Els serveis externalitzats són molt diversos, des del manteniment industrial i elèctric fins a l’enginyeria, passant per la neteja industrial i de locals.

Des de la UGT exigim un acord amb les empreses auxiliars per garantir l’aplicació del conveni col·lectiu de referència de cada sector, la formació adequada dels treballadors i la prevenció de riscos laborals, la no contractació d’empreses multiserveis i la subrogació de les plantilles. Els treballadors s’estan mobilitzant des del mes de febrer per exigir les seves reivindicacions.