La gestió del Departament d’Interior ha provocat que 15 parcs de Bombers estiguin sota mínims, 5 parcs tancats i gairebé la meitat dels Auxiliars d’Ofici Forestal no operatius

incendioUGT – Bombers de la Generalitat denuncia que avui, quan entrem de ple en una situació de risc d’incendi forestal generalitzat, tal com era de preveure, la pèssima gestió del Departament d’Interior ha provocat que tinguem 15 parcs de bombers sota mínims, 5 parcs tancats i gairebé la meitat de la plantilla d’Auxiliars d’Ofici Forestal (AOF) no operatius.

Des del dia 23 de juliol, i per requeriment de la Inspecció de Treball, quasi 300 AOF dels 620 contractats enguany per a la campanya forestal no podran treballar a primera línea de foc fins que el Departament d’Interior els doti de l’equip de protecció individual (EPI) adequat.

Des del mes de setembre de 2012, els delegats de prevenció dels sindicats a la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS) vénen demanant reiteradament que es planifiqués, per a tot el personal AOF, la compra de granotes ignífugues (EPI), ja que entenien que les que hi havia disposades per a la campanya forestal de 2013 no complien amb la vigent normativa de seguretat i salut. També van demanar reiteradament que es garantissin els reconeixements mèdics relatius a la vigilància de la salut per a tot el personal contractat durant la campanya d’estiu.

Cansats de la manc de diàleg, el passat dia 9 de juliol els delegats de prevenció de la UGT de Catalunya, CCOO i CATAC, van presentar denúncia a la Inspecció de Treball contra el Departament d’Interior per la infracció de la normativa de prevenció de riscos laborals comesa per la DGPEIS.

I no ha estat fins a la intervenció de la Inspecció de Treball de Catalunya, amb un requeriment fet al Departament d’Interior, que la DGPEIS ha començat a complir el que mana la normativa vigent, i ha mantingut el personal deficientment equipat fora de la primera línea de foc.

Ens sembla molt greu que des del 3 de juliol no es comuniqués als treballadors referits el risc al qual estaven exposats. Els contractes dels AOF van començar el dia 3 de juliol, per tant, durant més de tres setmanes no han estat informats que la roba que duien no els protegia suficientment.

Els sindicats estem estudiant presentar denúncia al jutjat contra el Departament d’Interior per infracció dels preceptes que l’obliguen a vetllar per la seguretat i higiene dels seus treballadors. La DGPEIS té un deure de cura, al llarg de la seva cadena de comandament, que davant d’un risc concret i greu l’ha d’assumir com a garant de la indemnitat dels seus empleats, en aquest cas els AOF.