La inspecció de treball paralitza l’ERO de Luxiona i demana més documentació a l’empresa

http://1.bp.blogspot.com/-4qjN5quFDTQ/TwismvU4n-I/AAAAAAAAAPY/TMCpqZBNl2I/s350/Imagen%2Bdespidos%2Bblgo.jpg El comitè d’empresa desconvoca la vaga de la setmana vinent

La Inspecció de Treball ha paralitzat aquest matí el període de consultes de l’ERO presentat per Luxiona fins que la direcció de l’empresa aporti la documentació requerida. Així, les negociacions amb la mediació de l’administració es reprendran divendres vinent.

Fins llavors, el comitè d’empresa ha decidit desconvocar la vaga de la setmana vinent i negociar amb la direcció en el marc de l’empresa.

ERO per acomiadar 43 treballadors

El passat 12 de gener la direcció del Grup Luxiona, dedicat a la fabricació de productes d’il·luminació, va presentar al comitè d’empresa un expedient de regulació d’ocupació que contempla l’acomiadament de 43 dels 220 treballadors i treballadores de la planta de Canovelles (Vallès oriental). A més, el pla social que acompanya l’ERO demana la reducció voluntària d’entre el 15% i el 5% dels salaris de la resta de la plantilla.

L’empresa al·lega raons econòmiques per a un acomiadament col·lectiu concentrat en el segment de treballadors i treballadores pitjor pagats, els obrers i obreres de producció. A aquest sector van destinats entre el 70% i el 80% dels acomiadaments, mentre la resta es reparteix entre els departaments tècnic, comercial i administratiu.

L’ERO d’extinció ve acompanyat per un pla social ple de llocs comuns i pocs compromisos, on preval la voluntat inequívoca de l’empresa de rebaixar els salaris. En aquest sentit, proposen reduir al voltant d’un 15% els salaris més baixos (protegits per conveni) i un 5% els més elevats (tots aquells que es troben per sobre de conveni). Altres mesures que acompanyen el pla social són baixes voluntàries –encara que no estableixen topalls d’indemnització-, l’estudi de prejubilacions a partir dels 60 anys –només una declaració d’intencions sense propostes-, conversió voluntària de contractes totals en parcials, mobilitat funcional dins de l’empresa o recol·locació de treballadors en empreses del grup a la Xina, Polònia o Mèxic, amb l’únic compromís de pagar el desplaçament. En tot cas, aquestes mesures queden condicionades a la decisió final de l’empresa, que les aprovaria de manera unilateral.

El comitè d’empresa del Grup Luxiona volem expressar el més rotund rebuig a aquest ERO i no permetrem acomiadaments traumàtics ni rebaixes salarials. Som conscients del context de crisi general i del nostre sector en particular, però considerem que la situació de deteriorament del compte de resultats i el descens de les vendes al·legades per l’empresa és conjuntural i en part provocada per la mateixa gerència.

No es tracta, per tant, d’una situació irreversible que exigeixi retallades dràstiques per assegurar la viabilitat del projecte empresarial, sinó d’una estratègia per redimensionar el sistema productiu alleugerint-lo en la seva estructura actual a través de la deslocalització interior (subcontractació de xarxes de petites empreses en el territori) i la deslocalització dels processos productius més intensius a fàbriques del grup en l’estranger. Fins al moment, l’empresa s’ha negat a lliurar-nos les dades de la xarxa d’empresa a les quals subcontracta o la quantitat de famílies de productes que fins a fa pocs mesos es fabricaven a Canovelles i ara es produeixen a Polònia.

També creiem que la situació de pèrdues al·legada per l’empresa ha estat en bona mesura volguda i provocada. Així ens expliquem que l’empresa no volgués negociar el despenjament salarial per a les taules del 2011 (entorn d’un 5% de pujada mitjana), quan des del comitè d’empresa haguéssim estat predisposats. Menys explicació té encara que, amb el deteriorament de la xifra de negoci, l’empresa només hagi fet ús del 13% dels dies de regulació d’ocupació temporal en els dos ERO de suspensió que han estat vigents i que estarà, el segon, fins a juny del 2012.

Finalment, els treballadors i les treballadores de Canovelles no podem comprendre que se’ns exigeixin acomiadaments i rebaixes salarials, al·legant asfíxia financera, quan al mateix temps l’empresa s’embarca en la compra (operació que s’ha negat a revelar) d’una empresa tan gran com la nostra al Perú.

Per tant, no parlem de crisi, sinó de deslocalització; no parlem de sacrificis per superar el sot, sinó de redimensionament de la plantilla per suprimir ocupació estable i digna per ocupació precària a les empreses subcontractades i ocupació barata a les cadenes de producció de Polònia, Xina o el Perú. I és inacceptable que es pretengui reduir fins a un 15% els salaris més baixos (entre 1.150 i 1.200 euros nets de mitjana) i un 5% els més alts.

El mateix 12 de gener es va iniciar el període de consultes de l’ERO, que finalitzarà el dia 12 de febrer. Per a aquesta mateixa setmana ja s’han convocat dues reunions entre direcció i comitè d’empresa: avui dimecres a les 17 hores i divendres, 20 de gener, a les 10 hores.

Tanmateix, el comitè d’empresa ha convocat una vaga que s’iniciarà el dilluns, 23 de gener, i durarà tot el mes de consultes. També s’ha convocat una assemblea informativa de treballadors i treballadores demà dijous a les 13.15 hores a la porta principal. L’assemblea serà oberta als mitjans de comunicació i el comitè d’empresa farà declaracions.