La Llei Rider, fonamental per a regular un sector important de l’economia digital

La UGT considera que la Llei Rider aprovada en Consell de Ministres és una llei fonamental que ve a regular un sector important de l’economia digital, a resoldre un gravíssim problema de seguretat entre les persones repartidores a domicili

i amb la qual guanyaran la Seguretat Social, els treballadors i les treballadores i el país.

El sindicat manifesta que la llei recull dos aspectes fonamentals reivindicats reiteradament per la UGT: la translació de la sentència del Tribunal Suprem del 25 de setembre de 2020, en la qual s’estableix que els treballadors de les plataformes són treballadors assalariats (no autònoms) i, d’altra banda, la possibilitat que els representants sindicals accedeixin als algorismes laborals que organitzen el treball.

No obstant això, la UGT assenyala que la nova Llei Rider és manifestament insuficient per a la realitat i les necessitats de les persones treballadores del sector de les plataformes digitals. El Govern tenia l’oportunitat d’avançar en aquesta situació i regular profundament el sector, però ha sucumbit a la pressió i el lobby de les plataformes, deixant-la en la seva més mínima expressió.

En aquest sentit, el sindicat reclama una regulació global de les plataformes digitals, que resolgui els gravíssims problemes que succeeixen en altres sectors de la nova economia digital, no sols en el sector del repartiment. El Govern ha de completar de manera més exhaustiva aquesta llei de mínims, davant la qual la UGT estarà vigilant en les empreses per a garantir el seu compliment en la defensa dels drets laborals i davant els abusos d’aquestes plataformes.

La derogació de la reforma laboral, fonamental per a acabar amb aquestes pràctiques

La UGT considera imprescindible derogar les últimes reformes laborals de manera immediata. Reformes que han facilitat l’acomiadament, han fomentat la precarietat, han agreujat la salut i seguretat dels treballadors i han acabat amb la negociació col·lectiva.

Amb aquesta normativa, el sindicat considera que les plataformes digitals tenen màniga ampla per a desregular les condicions de treball de les persones repartidores i defraudar la Hisenda i la Seguretat Social del nostre país, amb l’única fi d’augmentar els seus beneficis.

Resulta fonamental una regulació que s’adapti a la nova realitat productiva, que afavoreixi els nous jaciments d’ocupació, que protegeixi els treballadors i treballadores i creï ocupació de qualitat i amb drets.

Les plataformes han creat associacions de treballadors per a defensar el seu model

La UGT denuncia que les plataformes digitals, en veure’s acorralades per la justícia i la societat del nostre país, han anat creant associacions de treballadors i treballadores afins per a defensar el seu model de negoci, promocionant-les també entre les persones repartidores sota la promesa de més hores per a treballar, vacances garantides i no penalitzades i altres millores en les condicions de treball.

Unes associacions que han fomentat la polarització i el fanatisme, intentant fer callar als qui defensen la legalitat i els drets laborals. De fet, la UGT recorda que des que en 2017 Deliveroo patís diverses denúncies de les repartidores i repartidors, aquests han anat creant diferents accions per a intentar ser escoltats per l’empresa i negociar, però l’única resposta que han obtingut ha estat desconnexions injustificades i l’increment de la vigilància en el treball a través de la plataforma.

Per tot això, resulta imprescindible regular de manera eficient aquest tipus de pràctiques, que l’única cosa que fomenten és la desregulació de drets laborals i el frau tant a Hisenda com a la Seguretat Social. Per a la UGT és fonamental establir una norma a nivell europeu. Aquestes plataformes no coneixen davanteres, i els països han d’unir-se per a acabar amb la impunitat d’unes empreses que només miren pels seus beneficis a costa d’amenaçar les condicions i els drets de les persones treballadores.

Informe ‘Anàlisi de la pressió política i social de les plataformes de repartiment’.