La majoria d’empreses industrials preveuen frenar la subcontractació

elperiodicoLa subcontractació sembla que té límits. Davant d'algunes opinions que pregonen que qualsevol activitat es pot subcontractar, de manera que es crearien empreses gairebé virtuals, la majoria de les companyies industrials catalanes no tenen intenció de desprendre's de més departaments. Aquesta és una de les conclusions d'una enquesta realitzada pel Centre d'Investigació Econòmica i Social (Cresc), vinculat a la UGT.
La segregació d'algunes tasques en empreses alienes ha arribat a un elevat desenvolupament a Catalunya, on el 47,6% de les companyies manufactureres compten amb alguna subcontracta. Aquesta és una de les claus que expliquen el transvasament d'activitat de la indústria als serveis, segons l'estudi, fet per encàrrec del Centre d'Innovació i Desenvolupament Empresarial (Cidem) de la Generalitat per aprofundir en la terciarització de l'economia.
fabricacomponents El 62,7% de les empreses enquestades que ja compten amb proveïdors de serveis asseguren que no subcontractaran més activitats. El motiu principal és que consideren que han arribat a un punt òptim de segregació. Altres causes són evitar una reestructuració en les pimes o que ja fabriquen un producte molt especialitzat. Pel que fa a les companyies que encara no han segregat cap activitat, el rebuig a la subcontractació arriba al 72,9%.
El resultat d'aquesta enquesta ja s'aprecia a les empreses, segons Josep Montoya, d'UGT. "En alguns casos es recuperen certes activitats que havien estat subcontractades a causa d'un servei deficient o per estratègia empresarial", va indicar el dirigent sindical. Un dels últims casos ha estat la decisió de la companyia aèria Vueling d'assumir directament el servei de terra per millorar la qualitat que li oferia la companyia subcontractada.

LÍMITS EN CONVENIS
En el fre a la segregació també hi influeixen els límits negociats en els convenis col.lectius. Per exemple, Nissan es va comprometre a reduir en un 15% el nivell de subcontractació i a integrar 70 empleats externs, així com a no superar el 20% de la plantilla en la segregació. En la negociació en marxa, la companyia vol eliminar aquestes limitacions.
Les empreses manufactureres que sí que volen segregar activitats es decanten per alguna fase de producció, seguida del manteniment i reparació de maquinària i la neteja de les factories. "En general, les empreses valoren més el coneixement o la tecnologia punta, que assumeixen directament i eviten externalitzar", va afirmar Romina García, l'autora de l'estudi.

DEPENDÈNCIA EXCESSIVA
Els alts costos de la maquinària i les dificultats per trobar personal qualificat són dos motors de la subcontractació, segons Josep Maria Gomes, responsable de la borsa especialitzada de la Cambra de Comerç de Barcelona. Posa com a exemple les empreses de tall per làser amb una màquina que costa un milió.
No obstant, les empreses subcontractistes s'enfronten sovint a una excessiva atomització i dependència de molt poques companyies, que en cas de tenir problemes acaben arrossegant el proveïdor, segons l'estudi. Entre els últims casos hi ha els de SAS, Tecnoconfort i Sysmo, que han tancat o pretenen fer-ho després de perdre un contracte amb Seat.

{mxc}