La Mesa del Congrés bloqueja de nou la ILP per la dació en pagament de l’habitatge

Comunicat de les entitats promotores de la ILP

Ahir dimarts la Mesa del Congrés -conformada majoritàriament per diputats del PP i del PSOE i amb un representant de CiU i PNB- havia de decidir si acceptava a tràmit la iniciativa legislativa popular promoguda per diferents organitzacions socials (UGT de Catalunya, Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, Observatori DESC, CONFAVC, Taula del Tercer Sector Social, Unió de Consumidors de Catalunya i CCOO) per la dació en pagament de l’habitatge i en la qual veníem treballant des de novembre de l’any passat.

El dia 3 de juliol el diari Público filtrava que la ILP promoguda per les diferents entitats socials havia estat rebutjada. ¿Els arguments de la Mesa? Que ja existia una iniciativa similar que casualment s’havia registrat una setmana abans que la nostra. Un minúscul grup polític valencià (Los Verdes Ecopacifistas) que no tenia cap treball previ sobre el tema havia servit d’excusa perquè la Mesa bloquegés la iniciativa de la societat civil organitzada. La pressió social exercida va afavorir que el 8 de juliol aquest grup retirés la seva iniciativa per  donar pas a la ILP promoguda per les entitats catalanes sobre dació en pagament de l’habitatge, moratòria de desnonaments i lloguer social.

D’aquesta manera quedava el camí totalment lliure. Ja no hi havia excuses. Però ahir, la Mesa del Congrés va resoldre –tot i haver encarregat la setmana passada un informe jurídic als lletrats del Congrés- que no disposa d’elements suficients per emetre un veredicte, i ha encarregat un altre estudi jurídic sobre la matèria. Estudi que no podran avaluar fins al setembre, per trobar-se els diputats de vacances. Per tant, es dilata de nou tot el procés.

Davant els fets descrits, volem denunciar el que considerem un absolut menyspreu de la Mesa del Congrés cap als ciutadans d’aquest país, bloquejant una ILP que queda clar que no els hi agrada. Recordem que la ILP és dels pocs mecanismes de participació ciutadana que existeixen i que simplement permet recollir signatures perquè una proposta de la societat civil sigui tan sols debatuda a les Corts Generals.

Des de les organitzacions socials promotores de la ILP sobre la dació en pagament retroactiva, la moratòria dels desnonaments i la promoció del lloguer social denunciem que el Congrés dels Diputats, de nou, posposa un debat que és molt urgent per a la ciutadania i del que depèn el futur de milers de famílies. I tornem a anunciar que, amb ILP o sense, al setembre iniciarem la recollida de centenars de milers de signatures. Signatures que el Congrés dels Diputats, l’hi agradi o no, no podrà ignorar.

www.quenotehipotequenlavida.org