La patronal de l’ensenyament concertat vol aplicar la retallada del 5% al professorat

La Federació d’Ensenyament de la UGT de Catalunya celebra que els governs català i central hagin arribat a un acord i que, finalment, l’Estat hagi decidit retirar el recurs contra la convocatòria de 1.245 places de professors de Secundària per part de la Generalitat, així com que es mantingui el nombre de places convocades.
El nostre sindicat considera que aquestes places són molt necessàries per a l’estabilitat del professorat de l’ensenyament públic i, per tant, per a la qualitat del serveiue s’ofereix a la ciutadania.

aula-amplio2

La UGT de Catalunya promourà que els docents responguin amb una retallada en la feina que fan de manera voluntària i no retribuïda, com colònies, sortides i altres activitats

La Federació d’Ensenyament de la UGT de Catalunya ha denunciat avui en roda de premsa que la patronal de l’ensenyament concertat vol aplicar una nova retallada salarial als seus treballadors i treballadores. La patronal vol retallar ara entre un 5 i un 8% el sou del professorat de pagament directe –és a dir, aquell que cobra directament de les quotes que paguen els pares dels alumnes-, igual que ja van fer l’any passat amb el professorat de pagament delegat –el que prové de la Generalitat. Aquesta retallada es faria efectiva en la nòmina del mes de juliol, però, a més, la patronal vol que la retallada sigui retroactiva des del mes juny del 2010, el que pot representar un sou sencer. Recordem, a més, que el nostre sindicat ha recorregut al Tribunal Suprem la retallada salarial de juny del 2010.

Davant d’aquesta nova retallada salarial de la patronal, la UGT de Catalunya promourà que els professors i les professores de la concertada responguin amb una retallada de la feina que fan de manera voluntària i no retribuïda. És a dir, que a partir del curs vinent compleixin estrictament amb les 1.190 hores de jornada laboral anual. Això suposaria deixar de participar en colònies, sortides i d’altres activitats, que les escoles haurien de pagar a monitors i altres professionals.

A més, el nostre sindicat, juntament amb CCOO i la USOC, ha convocat demà dijous, a les 12 hores, una concentració de delegats i delegades davant del Departament d’Ensenyament (Via Augusta, 202-226, Barcelona).

Concertada: més feina amb menys recursos i per menys sou

Actualment treballen a les escoles concertades de Catalunya uns 35.000 professors i professores, dels quals uns 24.000 cobren de pagament delegat i atenen aproximadament un 36% de l’alumnat. Uns 10.000 d’aquests professors són de secundària, 13.000 d’educació infantil i primària, i 750 d’escoles d’educació especial. Aquests 24.000 treballadors han patit des del mes de juny de 2010 una retallada salarial que en alguns casos suposa la pèrdua de més d’un 10% del seu poder adquisitiu. A la retallada del 5% a primària i d’entre el 7 i el 8% a secundària, cal sumar-hi el fet que a diferència del que ha passat amb la retallada als treballadors públics, en el cas de la concertada s’han vist retallades també les bases de cotització a la seguretat social.

La retallada salarial imposada a la concertada el juny de 2010 ja va suposar per al Govern de la Generalitat un estalvi de prop de 60 milions d’euros anuals, als quals cal sumar als 150 milions que s’estalvia endarrerint, any rere any, l’esperada homologació de les nostres condicions de treball, incomplint de manera flagrant els terminis que marcava la Llei d’Educació de Catalunya.

Els treballadors i treballadores de la concertada cobren menys i treballen més amb menys recursos que els professionals de la pública. Per exemple, un mestre de primària a l’escola pública té 23 hores d’atenció directa amb els alumnes, mentre que un mestre de la concertada en té 25. A Secundària i Batxillerat la proporció és més escandalosa encara: un professor de pública dedica 18 hores d’atenció directa als alumnes i un professor de concertada 24, un 25% més. Si el Departament d’Ensenyament hagués de pagar les mateixes plantilles a concertada que a pública, hauria d’incrementar-les, aproximadament, amb 2.500 professors més a secundària i 1.100 a primària. Aquests són els docents que s’han estalviat els successius Governs gràcies al sobreesforç i a l’excés de jornada dels professionals de la concertada.