La patronal del sector carni es nega a complir la llei i vol continuar explotant treballadors a través de falses cooperatives

industrias_carnicas_UGT_FITAG

Hem demanat al Departament de Treball que actuï amb fermesa perquè les cooperatives del sector s’adaptin a la nova normativa i apliquin els convenis sectorials de referència als treballadors

Aquesta tarda s’ha celebrat la tercera reunió de la taula de concertació del sector carni i les patronal FECIC i ANAFRIC s’han reafirmat en el que ja havien deixat entreveure en les dues anteriors: no tenen intenció de complir amb la nova regulació de la llei catalana de cooperatives, que entre d’altres, els obliga a aplicar com a mínim les condicions laborals i salarials dels convenis sectorials estatals i posar fi als abusos i l’explotació laboral a través de la subcontractació de falses cooperatives de treball associat.

Des de la UGT de Catalunya i la nostra Federació d’Indústria, Construcció i Agro (FICA) no podem permetre que aquestes empreses continuïn mantenint unes pràctiques empresarials fraudulentes i d’autèntic esclavatge per a milers de treballadors i treballadores –la majoria persones immigrants, un grup socialment molt vulnerable i que difícilment actuen en defensa dels seus drets- i que pretenguin vulnerar la llei amb una sensació d’absoluta impunitat.

Per això, hem demanat al Departament de Treball que endegui una campanya per controlar amb fermesa que les cooperatives que operen al sector carni i d’escorxadors d’aus i conills modifiquen els seus estatus per adaptar-se a la nova llei, i això significa aplicar als treballadors/socis les mateixes condicions laborals i salarials que als treballadors de plantilla, i que no poden ser unes altres que les recollides al conveni col·lectiu estatal de la indústria càrnia i al conveni col·lectiu estatal d’escorxadors d’aus i conills.

A més, també hem sol·licitat a la Generalitat que faci públic el registre de cooperatives perquè des del nostre sindicat puguem saber quantes empreses d’aquest tipus operen al sector, quants treballadors tenen i si s’han adequat a la normativa. Volem incidir en el fet que cap cooperativa del sector carni forma part de les federacions de cooperatives catalanes i des de la nostra organització diferenciem clarament entre el moviment cooperatiu català amb valors i aquestes falses cooperatives que només tenen com a finalitat l’explotació laboral.

D’altra banda, des de la UGT de Catalunya posarem en marxa una campanya per tots els centres de treball del sector per explicar l’actitud immobilista de les patronals després que aconseguíssim la modificació de la llei de cooperatives, i per informar els treballadors i les treballadores dels seus drets.

Recordem que segons un estudi de camp realitzat pel nostre sindicat l’any passat, una empresa promig del sector carni tindria 60 treballadors de plantilla pròpia, 129 de cooperatives, 3 d’ETT i 1 d’empresa multiservei. I que els treballadors de cooperatives cobren fins a un 47% menys i fan fins a un 23% més de jornada que l’establert als convenis sectorials.