La patronal ja aplica les retallades al transport sanitari

L’empresa Transport Sanitari de Catalunya, que representa el 37% del sector, presenta un ERO per a 200 treballadors

Els sindicats inicien aquesta mitjanit vaga indefinida al transport urgent, tot i que els serveis mínims imposats són del 100%

La reunió de mediació al Departament d’Empresa i Ocupació celebrada el passat divendres, 22 de juliol, entre els sindicats i l’Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies (ACEA) va acabar sense acord pels temors dels sindicats que aquesta setmana les diferents patronals puguin presentar expedients de regulació d’ocupació. Com que no va haver-hi acord, la UGT de Catalunya, CCOO i la USOC continuen endavant amb la vaga indefinida convocada al transport sanitari urgent a partir de la mitjanit d’avui. Tanmateix, els serveis mínims imposats són del 100%, el que suposa, a més d’una vulneració del dret a vaga dels treballadors i treballadores d’aquest sector, que el servei està totalment garantit.

Malgrat això, és possible que els ciutadans i les ciutadanes comencin a notar ja que el servei que ofereix el Serveis d’Emergències Mèdiques (SEM) no és com fins ara. I és que des de la mitjanit de divendres 22 la patronal ja està aplicant les retallades que va anunciar com a conseqüència de la reducció pressupostària del Departament del Salut i que es traduiran en una disminució de 935 hores diàries de cobertura a la població, de la retirada de 47 unitats de suport vital bàsic i de l’eliminació d’aproximadament 500 llocs de treball.

Per tant, el SEM comptarà amb menys ambulàncies que s’hauran de desplaçar fora de la seva zona habitual de cobertura. Hi haurà franges amb menys ambulàncies, i el temps de resposta, element fonamental per poder salvar vides, serà considerablement superior, entre 20 i 50 minuts. Pel que fa al servei d’ambulàncies no urgent o programat la retallada serà d’un 12% de l’activitat global en els centres de rehabilitació, centres de dia, hemodiàlisi, altes hospitalàries, trasllats interhospitalaris, etc., allargant el temps d’espera dels pacients.

Quant a la destrucció de llocs de treball, l’empresa Transport Sanitari de Catalunya, que representa el 37% del sector i compta amb una plantilla de 1.090 treballadors i treballadores, va registrar dijous passat al Tribunal Laboral de Catalunya un ERO d’extinció de contractes que podria afectar unes 200 persones. I aquest pot ser només el primer dels expedients que es presentin en poc temps al sector.

En total, al sector del transport sanitari a Catalunya hi treballen unes 5.000 personal, un 25% de manera temporal.