La plantilla d’Industrias Titán convoca aturades durant els mesos de novembre i desembre contra els acomiadaments a l’empresa

Els treballadors i les treballadores d’Industrias Titán, la històrica empresa de pintures Titanlux, situada al Prat de Llobregat, han convocat una vaga de dues hores per torn a partir del dia 21 de novembre, per a tots els dimarts i dijous que resten fins a finalitzar l’any.

Concretament, els dies d’aturades seran el 21, 23, 28 i 30 de novembre, i el 5, 7, 12, 14 i 19 de desembre, de les 11 a les 13 hores i de 15 a 17 hores.

Amb aquesta convocatòria volen denunciar la política d’acomiadaments que estan patint a causa d’un ambiciós pla de reestructuració de plantilla que està duent a terme la direcció de l’empresa i que té com a únic objectiu augmentar els beneficis a costa de l’acomiadament dels seus treballadors i treballadores.

Només en el que portem d’any han abandonat l’empresa més de 70 persones, en un primer moment amb cessaments pactats, molts d’ells sota la pressió d’amenaces velades d’acomiadament, i posteriorment a través d’acomiadaments objectius.

La voluntat de l’empresa, manifestada directament als representants dels treballadors i les treballadores, és la de seguir acomiadant fins a aconseguir els seus objectius econòmics: reduir en un 10% els costos salarials sobre la facturació, la qual cosa equival a suprimir un 33% de la plantilla.

I la via triada ha estat la dels acomiadaments individuals, tot eludint així la via dels acomiadaments col•lectius, que obliga a demostrar a l’empresa que realment existeixen causes legals i, si n’hi ha, a negociar-les amb els representants de la plantilla.

Industrias Titán, líder del sector dels fabricants de pintures nacionals, és propietat de la família Folch-Rusiñol. Compta amb més de cent anys d’història, durant els quals mai va registrar pèrdues. L’any 2016 va tancar amb una facturació de 103 milions d’euros, amb els quals va obtenir uns beneficis de 2,3 milions d’euros.

Aquesta necessitat urgent d’obtenir més beneficis, de la forma més ràpida i fàcil, ve determinada pels forts deutes contrets pels seus propietaris en el terreny financer, a través de la participació en un 25% de la societat Famol.

Aquesta societat, de la qual també formaven part la família Lara i el propietari de la marca Mango, Isak Andic, va comprar el 2006 un paquet d’accions del Banc Sabadell valorat en uns 500 milions d’euros, i que després de diverses ampliacions va arribar a superar els 1.300 milions. Deu anys després, amb la caiguda d’un 86% del seu valor, han suposat unes pèrdues per als propietaris d’Industrias Titán superiors als 90 milions d’euros.

Aquest gran daltabaix financer ha comportat una sèrie de préstecs i refinançaments que, de forma poc ètica, han acabat traspassant als comptes de l’empresa, generant, a més dels acomiadaments, una gran descapitalització en forma de la venda d’un edifici industrial i terrenys de l’empresa, i la previsible venda de la seva pròpia seu corporativa.

No és just que els treballadors i les treballadores paguin amb acomiadaments els problemes econòmics aliens a la marxa de l’empresa. No estem d’acord en què s’externalitzin les activitats productives pròpies a empreses que funcionen amb salaris i condicions precàries. No acceptem que s’acomiadin treballadors per reduir els costos salarials, mentre la direcció i els alts càrrecs eludeixen la seva obligació legal de declarar en els balanços els alts salaris que cobren. No acceptem que sobri personal, mentre se’ls sobrecarrega de treball amb cada nou acomiadament. No tolerem que es neguin a abordar de forma seriosa i rigorosa els plans de viabilitat de l’empresa amb els representants dels treballadors i les treballadores.

És per tots aquests motius que la plantilla ha decidit en assemblea convocar un calendari de vagues i mobilitzacions que no cessarà fins a aconseguir que no hi hagi ni un sol acomiadament més, que es readmetin tots els treballadors i les treballadores acomiadats, i que es busquin mesures alternatives per solucionar un problema que el personal no han creat.