La reforma del sistema fiscal podria aportar a l’estat 110.000 milions € anuals, més que el dèficit

Main image

La Plataforma per una fiscalitat justa, ambiental i solidària presenta les seves propostes davant les eleccions del 20-N

La Plataforma per una fiscalitat justa, ambiental i solidària, integrada per 24 entitats i  organitzacions de la societat civil catalana, ha presentat avui les seves propostes en fiscalitat de cara a les Eleccions Generals del proper 20-N.

Icona de fitxer La fiscalitat per a fer una societat més justa

Al document “Ser ric surt molt barat. La fiscalitat per fer una societat més justa”. es desmunten els arguments que ens volen imposar  per portar a terme polítiques de retallades i polítiques fiscals que només beneficien els qui més tenen. El que cal és un sistema fiscal just i equitatiu que faci una funció redistributiva i que faci aflorar els recursos que tot i ser necessaris i existir, no s’estan recaptant.

Des de la plataforma demanem, entre d’altres:

• Un reforma integral del sistema fiscal (recuperació permanent de l’impost de patrimoni  i de successions, reforma de l’IRPF, de l’IVA i de l’impost de societats) que el faci més progressiu, i que gravi més les rendes del capital i no faci caure tot el pes recaptatori sobre les rendes del treball:

o   L’IRPF suposava el 2007 un 38% de la recaptació total, mentre que el 2010 va suposar un 44%. Aquest impost es basa en un 97% en les retencions del treball, mentre que les de capital només suposen un 3% del total.

o   Els impostos indirectes com l’IVA també representen cada cop més part de la recaptació, passant del 39% al 45% en aquest mateix període. En canvi, la recaptació de l’Impost de Societats ha caigut en tres anys del 23% a l’11%.

• Posar fi al frau fiscal i l’economia submergida, que se situen a Espanya entre el 23% i  25% del PIB; a Catalunya aquesta taxa se situaria en un 22,3%. Els principals evasors són les grans empreses i patrimonis.
  • Gravar les transaccions financeres i eliminar els paradisos fiscals.

A partir d’algunes de les propostes que plantegem i que es poden quantificar, l’Estat recaptaria uns ingressos anuals addicionals de 110.000 milions d’euros, que supera el dèficit estatal el 2010 (98.000 milions d’euros).