La sanitat pública catalana perdrà 4.000 llocs de treball amb la retallada pressupostària

xhup

La UGT de Catalunya denuncia que la reducció del 10% del pressupost significarà un greu empitjorament de la qualitat assistencial del sistema sanitari públic català

La UGT de Catalunya denuncia que la retallada pressupostària del 10% anunciada pel conseller de Salut per als propers dos anys tindrà un greu impacte a la sanitat pública catalana que pagarem tant els ciutadans com els treballadors i les treballadores del sector.

Pel que fa als i les professionals de la sanitat, el nostre sindicat calcula que la retallada es traduirà en una pèrdua d’uns 4.000 llocs de treball a l’Institut Català de la Salut (ICS), mentre que al sector concertat és previsible la presentació d’expedients de regulació d’ocupació a cada entitat sanitària. A més d’aquesta greu pèrdua de professionals que la nostra salut pública no es pot permetre, sembla evident que la retallada de plantilla suposarà un augment de les càrregues de treball i de les jornades laborals. És a dir, que la Generalitat vol fer una reducció del pressupost de la sanitat a costa dels seus treballadors i treballadores -qui ja van patir un reajustament salarial l’any passat- i de les seves condicions laborals.

D’altra banda, la UGT de Catalunya vol deixar palès que aquestes mesures significaran sense cap mena de dubte un empitjorament de la qualitat assistencial de la sanitat pública catalana que patirem els ciutadans i les ciutadanes. Les primeres conseqüències seran l’augment dels temps d’espera, el col·lapse de les urgències hospitalàries i el trencament de l’equitat territorial i la cohesió social, ja que l’assistència serà diferent segons les comarques.

El nostre sindicat també vol remarcar dues conseqüències econòmiques indirectes que tindrà la reducció de la inversió sanitària al país. D’una banda, un empobriment territorial, ja que a moltes comarques i localitats l’hospital és el principal dinamitzador econòmic (ocupació, proveïdors, etc.). I d’altra banda, la merma en la productivitat de les empreses pel previsible augment de la durada de les baixes per incapacitat temporal (com a causa de l’augment dels temps d’espera per a proves, tractaments, etc.).

La UGT de Catalunya rebutja que aquestes retallades es facin, com diu el conseller, per “garantir la sostenibilitat del sistema”, ja que no podem concebre que sigui sostenible un sistema sanitari amb pitjor qualitat assistencial i pitjors condicions laborals.

Per últim, demanem al Departament de Salut que, en un exercici de transparència, faci públics els contractes de gestió del sistema (amb totes les entitats sanitàries, de l’ICS i concertades) per analitzar d’on prové exactament el dèficit de 850 milions de la sanitat pública catalana.