La UGT critica la llei catalana de la vivenda

elperiodico.gif A la llei d’accés a la vivenda, aprovada dimecres pel Parlament, li ha sortit un nou crític. En aquest cas des d’una organització més pròxima al Govern de la Generalitat que a l’oposició: la UGT. El sindicat va denunciar ahir que el text definitiu continua permetent que una vivenda de protecció oficial (VPO) construïda sobre sòl públic destinat a aquesta finalitat no es pugui desqualificar (o vendre lliurement a preus de mercat) durant 90 anys.

La UGT va presentar una dura batalla davant de la Conselleria de Medi Ambient i Habitatge per aquest tema, en què CCOO manté una posició radicalment contrària. Aquest sindicat ha reclamat que es mantingui el termini més llarg possible de qualificació, per garantir que no es perdin els esforços públics per crear un parc de vivenda social, mentre que la UGT reclama que, en tot cas, s’unifiquin els terminis de qualificació per a tota mena de VPO, indiferentment del tipus de sòl o de les ajudes que ha rebut.

Després del pacte del conseller Francesc Baltasar amb el president de l’associació de promotors, Enric Reyna, es va substituir del text el termini màxim de 90 anys per una referència, sense nombre d’anys, a les normes que desenvolupin els respectius plans de vivenda. I la norma vigent sí que manté el termini de 90 anys per a pisos construïts en sòl públic o qualificat perquè es dediqui a VPO. Per contra, els terminis de desqualificació de VPO construïdes en altres sòls o amb ajudes als promotors es fixaran per decret, i a les aixecades en sòl lliure i sense subvencions es fixa un límit de 30 anys. Per la UGT, aquestes diferències "generen desigualtat entre ciutadans" que acrediten tots ells "igual necessitat de vivenda".
El sindicat també lamenta la falta d’unificació dels requisits per poder accedir a una VPO i l’excessiva discrecionalitat que, segons la seva opinió, es dóna als municipis en aquest tema pel que fa als anys d’empadronament que s’exigeixen en cada promoció de vivendes. Aquests límits es van introduir en el text definitiu després de les negociacions amb els municipis, que exigien incrementar les seves prerrogatives sobre les vivendes protegides que es construeixin o es lloguin en el sòl del seu terme municipal. La UGT va reclamar ahir més "consciència solidària a nivell municipal que permeti que ciutadans no empadronats a la localitat en què s’aixequen les promocions també puguin accedir a aquests habitatges".

En la llei es traspassa al futur pla territorial sectorial de vivenda el percentatge de reserva en cada promoció de VPO en venda que els municipis han de respectar per a persones no empadronades al municipi. Per a les de lloguer, l’antiguitat mínima d’empadronament exigible als sol.licitants "no pot superar els tres anys".

{mxc}