La UGT de Catalunya aconsegueix que els treballadors del transport sanitari concertat recuperin les condicions salarials del 2012

Foto: Jose Gonzalvo Vivas (Flickr)

Amb l’acord, que beneficia prop de 5.000 professionals, es desconvoca la vaga prevista per al proper dilluns
La UGT de Catalunya, CCOO i USOC, sindicats majoritaris al sector del transport sanitari concertat, hem arribat aquest matí a un acord amb el Departament de Salut i la patronal Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies (ACEA) que permet desconvocar la vaga prevista per al proper dilluns, 11 de setembre.
L’objectiu de la vaga era denunciar la precarietat i la discriminació laboral que pateixen els prop de 5.000 treballadors i treballadores del transport sanitari (urgent i no urgent) d’empreses privades, ja que tot i formar part dels Sistema d’Emergències Mèdiques, no formen part de la seva plantilla directa. Dels 6.000 professionals dels transport sanitari que donen servei a Catalunya, més del 80% és personal subcontractat, en situació de clara situació laboral discriminatòria respecte al 20% restant, els únics que són personal directe del SEM.
Existeixen diferències tan importants com els nivells de compliment de les mesures de prevenció i seguretat laboral, l’estat dels centres de treball i dels vehicles, la jornada laboral anual és més llarga i pitjor remunerada, etc. A més, aquests professionals arrosseguen una pèrdua de poder adquisitiu acumulada de més del 15%, mentre que la plantilla pròpia del SEM, a més de disposar d’un conveni amb millors condicions, han recuperat totes aquestes retallades.
L’acord aconseguit amb Salut i la patronal implica els següents punts:
  • Recuperació del 3,5% (retallat des de gener de 2013) en les nòmines a partir del mes d’octubre del 2017.
  • Recuperació de les condicions laborals a nivell del 2012 (increment del 4,6%) a partir del gener de 2018.
  • Capacitat d’actualització salarial amb les pujades de CatSalut a partir del 2018.
  • Compromís de modificar la Instrucció 7/2017 (regulació normativa del sector, que ara mateix és molt laxa pel que fa al control de com les empreses fan els serveis de transport sanitari no urgent) i s’estableix el mecanisme d’actualització a través de les meses de seguiment qualitatiu del concurs del servei de transport sanitari urgent i no urgent.
Des de la UGT de Catalunya valorem molt positivament aquest acord, que ens permet iniciar la negociació d’un nou conveni col·lectiu en positiu, un cop recuperats de les retallades que els treballadors i les treballadores del sector han patit durant molts anys.
Per al nostre sindicat es tracta de tota una fita, ja que hem aconseguit que aquests treballadors recuperin el poder adquisitiu que havien perdut amb la crisi econòmica i que els havia condemnat a la precarietat. Una vegada més la UGT de Catalunya ha demostrat estar al costat dels treballadors i les treballadores per conquerir els seus drets laborals i socials.