La UGT de Catalunya acusa el PP de voler trencar el principi d’equitat i justícia redistributiva amb la seva proposta electoral de reforma de l’IRPF

eleccionsUna vegada més el PP busca vots en la promesa de noves rebaixes fiscals, aquesta vegada beneficiant a les persones jubilades que continuïn treballant més enllà dels 67 anys i els joves que trobin el seu primer lloc de treball.

Aquesta proposta és irresponsable alhora que és injusta, perquè trenca amb els principis d’equitat i justícia redistributiva. Només beneficiarà a les rendes altes que deixaran de contribuir impostos i permetrà situacions totalment injustes com  que una persona amb ingressos procedents únicament de la seva pensió contribueixi a l’IRPF mentre que una altra que a més de la seva pensió rebi un salari i tingui ingressos superiors, però, no contribueixi. I el mateix succeirà amb els més joves: mentre que una persona jove que estigui a l’atur hagi de contribuir, no ho haurà de fer una altra que estigui tenint un salari superior a la seva prestació.

En aquests anys hem eixamplant tant la bretxa social com la fiscal respecte a Europa: la pressió fiscal al 2013 a Espanya va ser del 32,4% del PIB mentre que a l’UE-28 va ser del 39,1%, i la despesa en protecció social al 2012 a Espanya va ser del 25,9% del PIB mentre que a l’UE-28 va ser del 29,5%.

Més enllà de posar en perill l’anhelat objectiu de dèficit públic, propostes com aquestes el que posen en perill la garantia de serveis públics essencials. No ens podem fer creure que estem generant tal superàvit per a poder permetre’ns rebaixes fiscals sense que això impliqui una reducció de la despesa pública. Portem anys de continues retallades i descrèdit dels serveis públics, i en lloc de no deixar perdre uns ingressos necessaris per a assegurar-los, els pretenen regalar a uns col·lectius que precisament no són els que més ho necessiten.

De fet són també promeses per a la iniciativa privada que amb decisions d’aquest tarannà es freguen les mans, perquè amb decisions com aquestes l’Estat no pot fer més que descarregar-se de responsabilitats.

El context el coneixem tots molt bé: ens trobem en un Estat que ha patit una regressió econòmica i social sense precedents, on les principals institucions de benestar (educació, sanitat, pensions, protecció social) s’han erosionat greument i, en el que la manca d’activitat econòmica ha destruït milions de llocs de treball. Amb aquesta proposta es vetarà l’entrada dels joves al mercat de treball.

Des de la UGT de Catalunya denunciem que les polítiques que proposa el PP afavoreixen l’acumulació del capital i la no redistribució de la riquesa, obvien les necessitats i urgències socials, i desmantella un estat de benestar que estava encara en construcció per a deixar-lo en mans dels seus amics.