LA UGT de Catalunya lamenta la mort dels miners a l’accident de Turquia i demana que es depurin responsabilitats

cresponnegro-34595La UGT de Catalunya vol transmetre la seva solidaritat i condol als familiars i companys dels gairebé 300 treballadors morts a la mina de Soma, a Turquia, així com el nostre suport a les víctimes que han resultat ferides i la nostra esperança que es puguin rescatar amb vida el centenar de miners que encara resten atrapats.

D’altra banda, esperem que el govern de Turquia mostri estar a l’alçada de les circumstàncies i enceti una investigació a fons per aclarir les causes d’aquesta tragèdia. Si, com ja denuncien els sindicats del país, l’accident ha estat conseqüència de la privatització de l’explotació de la mina i la precarietat de les condicions laborals i de seguretat, estarem parlant d’un crim amb centenar de víctimes mortals i caldrà que es depurin responsabilitats.

No es pot permetre, ni a Europa ni a cap indret del món, que les empreses rebaixin al màxim els costos de producció –i, per tant, augmentin els seus beneficis- a costa dels drets, els salaris i la seguretat dels seus  treballadors, fins arribar a extrems tan dramàtics com el de Soma. No es pot permetre que cap treballador perdi la vida a la feina o, al menys, s’han d’extremar les mesures de prevenció i protecció per minimitzar els riscos tot el possible.

La situació dels treballadors a països com Turquia, amb una de les pitjors taxes de seguretat laboral d’Europa i una mitjana de tres treballadors morts al dia, mereix una resposta contundent per part del sindicalisme (Confederació Europea de Sindicats i Confederació Sindical Internacional) i les institucions polítiques internacionals. S’ha de fer complir als estats amb la seva responsabilitat de què les empreses vetllin per la integritat dels treballadors i les treballadores.

Els governs d’altres països haurien de prendre nota de quines són les conseqüències de la precarietat laboral, d’estalviar en prevenció de riscos laborals i de competir en costos amb els països menys desenvolupats.