La UGT demana a l’Ajuntament de Figueres i a CO.BAS que es reprenguin les negociacions del conveni de l’empresa Ecoserveis en un marc de legalitat i transparència

ecoserveisEls responsables municipals i el sindicat s’estan reunint fora de l’àmbit de l’empresa, sense informar ni al comitè ni a la plantilla

L’empresa municipal ECOSERVEIS -encarregada de la neteja viària i el manteniment dels jardins i l’enllumenat públic de Figueres- es troba des de fa mesos immersa en una situació de conflicte laboral i de bloqueig de la negociació col·lectiva provocada, principalment, perquè els sindicats CO.BAS i CCOO van decidir trencar les negociacions del nou conveni i convocar una vaga indefinida a partir del dia 1 d’agost, que van suspendre set dies després.

Des de llavors, ja fa prop de dos mesos i mig, s’han produït una sèrie de reunions entre CO.BAS, el sindicat majoritari al comitè, i els responsables municipals fora de l’àmbit de l’empresa, de les quals una bona part de la plantilla se n’assabenta  pels comunicats de premsa de l’Ajuntament, que, en lloc de tranquil·litzar la plantilla, incrementen la seva confusió i incertesa.

Davant d’aquesta situació la UGT i CSI-F vam presentar un escrit a l’Ajuntament sol·licitant que es reprenguessin les negociacions del conveni dins de les formes legals i de transparència que exigeix la situació.

Des del nostre sindicat creiem que, abans de retrobar-nos en una altra possible situació de trencament, cal que tothom abandoni les estratègies partidistes, advoquem per la transparència i la comunicació fluïda entre la plantilla i l’empresa, i demanem:

• Que l’empresa i la presidència del comitè convoquin la mesa negociadora del conveni per informar del progrés de les negociacions.
  • Que s’aclareixi si és legal la proposta presentada per CO.BAS respecte al “Capítol 1” del conveni i pel qual es va convocar la vaga, així com si s’han estudiant propostes alternatives.
  • Que, al marge d’aquesta qüestió, es continuïn negociant la resta d’aspectes econòmics i socials del conveni.
  • Que l’Ajuntament presenti una proposta detallada i avaluable de la seva voluntat –que va comunicar per escrit a la plantilla- de mantenir tots els llocs de treball i les seves condicions laborals actuals.

Per davant de tot, hi ha una plantilla que té dret a saber què negocien els seus representants i la seva empresa. Creiem necessari explicar una situació que mereix ser resolta amb diligència, transparència i amb ganes de solució pel bé dels serveis municipals i dels seus treballadors.

L’origen del conflicte

ECOSERVEIS, amb una plantilla de 112 treballadors i treballadores, s’encarrega de la neteja viària i el manteniment de jardins i de l’enllumenat públic de la ciutat de Figueres, i està participada en un 73% per capital privat (50% FCC i 50% GBI) i en un 27% per l’Ajuntament.

L’Ajuntament de Figueres ha anunciat que té la intenció de separar els serveis que actualment gestiona ECOSERVEIS. El manteniment de jardins i enllumenat públic l’absorbiria l’empresa municipal Figueres de Serveis, que subrogaria els treballadors que s’hi dediquen, mentre que la part de neteja viària es trauria de nou a concurs.

El conveni sectorial garanteix que la subrogació es faci sempre amb les condicions més beneficioses per als treballadors, siguin les de l’empresa originària o les de la destinatària. Per això, des de la UGT no entenem ni compartim que Cobas i CCOO hagin decidit trencar les negociacions del nou conveni d’ECOSERVEIS, ja que els treballadors mantindran, encara que canviïn d’empresa, les millores que s’aconsegueixin en aquest conveni.

L’única explicació que trobem és que Cobas –sindicat majoritari al comitè d’ECOSERVEIS amb 5 dels 9 delegats- i CCOO prioritzen les seves necessitats sindicals i no pas les dels treballadors, ja que estan intentant que, en el futur, qualsevol empresa del sector de la ciutat de Figueres hagi de negociar amb ells, tot i que ECOSERVEIS ja no existeixi i ells ja no siguin la representació legal dels treballadors.