La UGT denuncia el desenvolupament insuficient de mesures per a la contractació i foment de l’ocupació de les dones víctimes de la violència masclista

noviolencia-masclistesAl llarg del 2015, a Catalunya només van efectuar-se 74 bonificacions a contractació i 27 contractes de substitució

Demà, a les 11 h, minut de silenci + lectura manifest al vestíbul de la UGT de Catalunya

Davant un nou 25 de Novembre, des de la UGT de Catalunya volem mostrar un cop més el nostre ferm rebuig a la violència masclista. Ens enfrontem a una sagnant realitat en què des de principi d’any han mort 5 dones a Catalunya.

Des del nostre sindicat, insistim a denunciar les formes de violència de gènere més generalitzades i a la vegada més ocultes en l’àmbit laboral: l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe.

Aquesta realitat, però, es troba invisibilitzada. La violència masclista al món laboral es manté la majoria de vegades oculta, per falta de mecanismes i procediments que són inexistents o inoperatius a la gran majoria d’empreses. Tot i ser d’obligat compliment, només una minoria d’empreses presenten protocols d’actuació contra les violències masclistes a les empreses.

En aquest sentit, el nombre d’actuacions en matèria de violències masclistes a la feina per part d’Inspecció de Treball a tot l’Estat espanyol, unes 250 anuals, és irrisori, si tenim en compte la problemàtica de l’assetjament i la discriminació entre la nostra societat.

Així mateix, manifestem la necessitat de posar en evidència la problemàtica de les treballadores que pateixen violència masclista en la parella i de defensar més efectivitat en els seus drets laborals, econòmics i de la Seguretat Social. Resulta alarmant l’escàs ús de prestacions i drets laborals que en fan les dones víctimes de violència, i el desenvolupament insuficient de mesures per a la contractació i foment de l’ocupació. Durant el 2015, a Catalunya tan sols es van fer 74 bonificacions a contractació de dones víctimes de violència masclista i 27 contractes de substitució, xifres molt baixes en comparació amb les 18.514 denúncies per violència de gènere i les 5.646 ordres de protecció dictades aquest mateix any.

En matèria de negociació col·lectiva, i per tal de donar visibilitat a aquesta xacra social que també es dóna a les empreses, la UGT de Catalunya instarà a un acord marc, que haurà de traslladar-se als protocols d’actuació a les empreses, el qual:

• defineixi les manifestacions de les violències masclistes a la feina,
  • realitzi una gradació de les conductes, lleus, greus i molt greus,
  • estableixi un règim sancionador.

A més, des del sindicat continuarem treballant per:

• la inclusió de protocols de prevenció i actuació contra l’assetjament sexual i per raó de sexe a les empreses i als convenis col·lectius;
  • la introducció, a la negociació col·lectiva, de garanties de protecció laboral per a les dones víctimes de violència masclista;
  • garantir, a través de la negociació col·lectiva, que les situacions derivades de violència masclista, com absències del lloc de treball o baixes mèdiques, no representin cap pèrdua econòmica per a les treballadores.

Alhora que instem les administracions a:

• augmentar els recursos en la Inspecció de Treball en matèria de gènere;
  • fer campanyes de difusió dels drets laborals i econòmics de què disposen les dones víctimes de violència masclista;
  • desenvolupar estadístiques territorialitzades de l’ús dels drets laborals a què tenen dret les dones víctimes de violència masclista.

Demà 25 de novembre, la UGT de Catalunya farà la lectura del manifest i minut de silenci per les dones víctimes mortals assassinades, a les 11 hores al vestíbul de la seu del sindicat, rambla del Raval, 29. A la tarda, participarem en la manifestació conjunta que sortirà a les 19 h de Canaletes, a Sant Jaume (Barcelona).

Actes UGT – Dia Internacional contra les violències masclistes
DIA: 25 de novembre

HORA i LLOC: 11 hores, lectura de manifest i minut de silenci, seu del sindicat. Rambla del Raval, 29-35. A les 19 h, manifestació conjunta, de Canaletes a Sant Jaume. Barcelona.