La UGT denunciem que la Generalitat de Catalunya deixa a l’atur 300 persones en plena campanya d’incendis forestals

La UGT volem denunciar que el govern de la Generalitat, mitjançant acord de govern de 14 d’abril de 2020, ha comunicat que prescindeix de 100 guaites i 200 ajudants d’ofici forestal distribuïts per tot el territori de Catalunya, en un actuació de completa irresponsabilitat.

Els guaites són els professionals que treballen cada estiu per controlar des de torres molt altes l’abast del territori, s’encarreguen de detectar columnes de fum i avisar de qualsevol incidència que pugui derivar en incendi forestal.

Un dels arguments que recull l’esmentat acord de govern és que els guaites ja no fan falta en la campanya d’incendis forestals d’enguany perquè, com que la ciutadania té mòbils, serà la pròpia ciutadania qui avisarà dels incendis.

Creiem que donar la responsabilitat de comunicar l’inici d’un incendi a qualsevol ciutadà que tingui un mòbil i que estigui a prop del possible incendi forestal, necessita ineludiblement de dues circumstàncies: que efectivament estigui a prop de la massa forestal i també que tingui mòbil i cobertura, cosa que tot i que seria fàcil en una ciutat, no ho és tant enmig de la muntanya. També pensem que si tenim autèntics professionals que saben en cada moment que és amb certesa el que està passant i que hi ha darrera de qualsevol columna de foc, no resulta molt responsable deixar això en mans de la bona voluntat del qualsevol ciutadà. Aquesta mesura és equiparable a prescindir de les policies locals perquè qualsevol ciutadà pot fer foto d’una infracció.

Aquesta mesura implica que la campanya forestal d’aquest any tindrà 100 persones  menys, ja que els guaites no seran cridats per participar en aquesta campanya ni en la seva categoria, ni en categoria similar.

També volem denunciar que el Departament d’Interior, amb una plantilla de 576 ajudants d’ofici forestal, havien fet 1.200 contractacions en la primera dècada d’aquest segle, per fer front a la campanya forestal de l’estiu, i que segons dades del propi Departament, aquest any només s’incorporaran 372 per donar suport a la feina del cos de bombers, o sigui que es contractaran 200 persones menys.

També s’han modificat les funcions dels EPAF (Equip de prevenció activa forestal), que a més de la funció preventiva se’ls encomana funcions d’intervenció en incendis forestals, aquesta nova funció comença el dia 1 de maig i, a hores d’ara, no se’ls ha fet cap curs nou sobre les noves funcions, ni se’ls ha facilitat cap informe de prevenció de riscos laborals, ni s’ha pres cap mesura de seguretat extra per protegir-los.

Aquestes retallades de personal i canvis de funcions venen a pal·liar els incendis actuals amb “comportament nous, sovint extrems”, tal com diu literalment l’acord de Govern. És difícil d’entendre que amb uns focs amb “comportaments extrems” tingui com a resposta deixar a l’atur 300 professionals menys respecte d’anterior campanyes.