La UGT i CCOO presenten una demanda de conflicte col·lectiu contra les patronals del transport de mercaderies per carretera de Barcelona

transport-vagaLa UGT i CCOO de Catalunya han presentat davant dels tribunals socials una demanda de conflicte col·lectiu contra les patronals ACET i TRANSCALIT per la situació del Conveni Col·lectiu del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera i Logística de la Província de Barcelona.

A la demanda, els sindicats majoritaris del sector demanen que es declari la vigència del conveni i el manteniment dels drets i condicions laborals dels treballadors i treballadores afectats fins que s’assoleixi un nou acord col·lectiu aplicable en aquest àmbit, i que es declari també l’existència del deure de la patronal a negociar un nou conveni.

Recordem que ja existeix una sentència que marca precedent: el passat 24 de juliol, davant d’una demanda del SEPLA, la Sala Social de l’Audiència Nacional va avalar que els convenis col·lectius continuen sent vigents després del compliment de la ultraactivitat, que la reforma laboral va limitar a un any.

El Conveni Col·lectiu del Sector de Transport per Carretera i Logística de la Província de Barcelona va vèncer el 31 de desembre del 2010. Durant més de dos anys les patronals del sector es van negar a negociar a l’espera que, gràcies a la reforma laboral del PP, el conveni perdés vigència el dia 8 de juliol i el sector quedés desregulat. Ara, l’única referència és el II Acuerdo General para las empresas de transporte de mercancías por carretera, un acord sectorial estatal que ni tan sols inclou taules salarials, de manera que el sou base a aplicar és el salari mínim interprofessional.

La UGT i CCOO de Catalunya també han sol·licitat a les patronals TRANSCALIT y ACET l’adhesió a l’Acord per al Suport i Acompanyament als processos de negociació col·lectiva en ultraactivitat, signat per ambdós sindicats, Foment del Treball, PIMEC i la Generalitat de Catalunya. Però les patronals del transport també s’hi han negat.

Els treballadors i les treballadors del sector (uns 25.000 d’empreses com DHL, TRADISA, Azkar o TDN) no estan disposats a perdre tots els seus drets i permetre la desregulació total de les seves relacions laborals. Per això continuaran defensant el conveni col·lectiu, ara a través dels tribunals.