Font: Wikmedia, Xavier Caballé

El dia 9 de juny, en el marc de la Conferència General del Consell Interuniversitari Català, el Govern català va presentar les dades sobre l’accés a la universitat i el Decret de Preus i Beques per al curs 2016/2017. El Govern es manifesta partidari de mantenir les Proves d’Accés a la Universitat per al proper curs contravenint la normativa espanyola que les revoca. Pel que fa al Decret de Preus i Beques, el document no presenta cap canvi en relació al del curs anterior i no recull la rebaixa del 30 % de les taxes universitàries aprovades pel Parlament de Catalunya a partir de la moció presentada l’abril passat. L’argument del govern és que es treballa amb els pressupostos prorrogats.

Des del Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), en representació dels estudiants catalans, i juntament amb la resta de membres de la comunitat universitària aquí present, creiem que el model de preus públics que defensa la Generalitat de Catalunya, el més car d’Espanya, no garanteix la igualtat d’oportunitats.

Els representants de la comunitat universitària presents en aquesta roda de premsa defensem un model d’universitat que tendeixi cap a la gratuïtat dels estudis universitaris per garantir la igualtat d’oportunitat en l’accés a la universitat, tal com ja succeeix a la majoria d’estats d’Europa, on el finançament de les universitats prové de fons públics i no de les aportacions privades de les famílies. A més, considerem que el model de beques del Ministeri de Educació i de la Generalitat de Catalunya són insuficients per garantir una igualtat d’oportunitats real  al nostre país.

Reclamem, doncs, un debat per decidir quin model d’universitat volem: una universitat cara i elitista o bé una universitat amb un accés just, que compleixi la seva funció com a ascensor social. Des de la universitat no oblidem tampoc la necessitat de treballar activament per millorar el servei en les etapes prèvies de l’educació i per garantir la justícia social que emana del dret a l’educació.

Un comentari a “La UGT se suma a la crítica del CEUCAT a les taxes universitàries presentades pel Govern català perquè no garanteixen la igualtat d’oportunitats

1. ¡¡¡On s’ha de firmar!!!. Estic totalment d’acord. Sembla que perquè paguem més es millor. S’ha de donar una educació de qualitat, i no per pagar més és millor.
    Si volem que el futur dels nostres fills sigui de qualitat i amb una bona preparació, s’ha de donar opció a que tothom tingui l’oportunitats i amb aquest preus sembla que només poden estudiar el que tener diners.