L’anunci de la recuperació de només una part de les prestacions vinculades a residència suposa un pas més en la ruptura del sistema d’atenció a la dependència

gent-gran-pobreAquest anunci constata la consolidació de les retallades successives a la protecció a la dependència, amb una rebaixa de les intensitats de la protecció i un increment del copagament de les persones beneficiàries

El Departament de Benestar Social i Família ha decidit reprendre les prestacions econòmiques vinculades a residència (PEV), però les limitarà a les persones dependents de grau III que puguin assumir els 1.100 euros mensuals que els costarà cobrir el diferencial entre el que costa de mitjana una residència privada (1.800 euros) i la prestació màxima (715 euros). Quedaran excloses les persones amb un grau de dependència severa (grau II) i totes aquelles persones que no puguin finançar el cost de la part que no quedarà subvencionada

La UGT de Catalunya denunciem una ruptura del Sistema d’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), que al llarg dels últims anys ha sofert retallades com la rebaixa del 15% en les prestacions econòmiques de cures  en l’entorn familiar, la suspensió del conveni especial amb la Seguretat Social, la manca del finançament conveniat per l’Estat i la rebaixa del nivell mínim que aporta l’Estat d’un 15%, la supressió dels graus en cadascun dels nivells, el retard de la incorporació de les persones beneficiàries del grau I al sistema, i dubtem que es prevegi l’entrada al sistema de les persones amb dependència moderada per a mitjans del pròxim any.

Aquest anunci constata la consolidació de les retallades successives a la protecció a la dependència, amb una rebaixa de les intensitats de la protecció i un increment del copagament de les persones beneficiàries.

La UGT de Catalunya hem denunciat reiteradament que un dels motius pel qual no s’ha pogut desplegar de manera suficient el SAAD ha estat un dèficit de finançament, causant tant un sostingut alentiment en les respostes i valoracions de les persones sol·licitants com un excés en l’oferta de prestacions econòmiques en detriment dels serveis. Tot i que aquest dèficit financer s’ha vist accentuat per la situació de crisi econòmica que ha aparegut enmig del desplegament del model d’atenció de la dependència, des del nostre sindicat considerem que en cap cas s’ha d’utilitzar com a excusa per no garantir el dret de l’atenció a la dependència i a la promoció de l’autonomia personal.

Tanmateix des de la UGT de Catalunya volem denunciar que, al contrari del que es pretenia, s’està fomentat un model d’atenció i cura de les persones caracteritzat per una evident fragilitat del sector públic en l’àmbit dels serveis socials i en un desplaçament cap a les famílies de la responsabilitat pública de prestar aquesta atenció. En aquest sentit, la manca de finançament està potenciant aquelles prestacions que haurien de ser excepcionals, com són les prestacions econòmiques vinculades a serveis i per a cuidadors no professionals en l’entorn familiar, doncs a data de 31 de juny de 2014 el 56% de les persones beneficiaries rebien la prestació econòmica per cuidadors no professionals en l’entorn familiar. Amb la restricció de les PEV, creixerà encara més el nombre de prestacions econòmiques per cuidadors no professionals, “subvencionant” el treball familiar i domèstic de cures a les persones, no des-familiaritzant, professionalitzant i transferint -com correspondria a l’esfera pública- el pes d’activitats i serveis.

Des de la UGT de Catalunya considerem que, en tot cas, les prestacions econòmiques han de ser excepcionals i que és primordial desenvolupar la cartera de serveis, no només argüint a motius d’eficàcia i adequada atenció, sinó també considerant que el desenvolupament correcte de serveis provocarà la creació de més llocs de treball. Així, defensem que cal fer una aposta clara per la prestació de serveis públics de qualitat, que converteixi en excepcional i motivada les prestacions econòmiques vinculades a serveis i a cuidadors no professionals.