L’atur dels immigrants a la construcció puja fins al 52%

elperiodico.gif La desacceleració de la construcció ja té les seves primeres víctimes laborals: els immigrants. Els estrangers que treballen en el totxo a Espanya han patit amb molta més duresa l’augment de l’atur dins el sector. Entre l’octubre del 2006 i el mateix mes d’aquest any, s’ha registrat un 52% més de forans que han perdut la feina. De fet, un de cada dos nous aturats registrats durant l’últim any és immigrant.
L’increment d’aturats no espanyols registrats a les oficines d’ocupació és molt superior al conjunt de la construcció, en què l’atur va augmentar un 12% en el mateix període amb 26.980 nous demandants de feina. D’aquella quantitat, gairebé 14.000, és a dir, més de la meitat, són immigrants.
construccioinmigrant.jpg L’especial concentració d’estrangers com a peons a les obres ha convertit el col.lectiu en la baula més feble del sector, segons les centrals sindicals. Els 392.000 immigrants que treballen a la construcció representen el 20,5% dels 1,9 milions d’assalariats del sector.
Aquesta situació preocupa molt els sindicats. Gasan Saliba, secretari d’Immigració de CCOO a Catalunya, assenyala que el que passa és "el fruit del model de creixement que ha tingut Espanya en aquests últims anys, basat en la concentració de mà d’obra intensiva, amb condicions laborals pèssimes".
La construcció ha contractat gent al màxim "pagant salaris molt baixos" i sense donar cap atenció "ni a la formació com a professionals ni a la seguretat en el treball". Per aquest responsable sindical, la solució és "formar tots aquests immigrants perquè puguin canviar de sector productiu".
Segons el secretari d’Immigració de la UGT, Kader Slimani, "quan una crisi arriba a un sector econòmic, sigui el sector que sigui, els que més ho pateixen sempre són els immigrants". No obstant, destaca que algunes petites empreses de paletes marroquins "estan aconseguint suportar bé la crisi a base d’ajustar molt els pressupostos".

CAIGUDA GENERAL
Però la desacceleració tot just acaba de començar, segons Narciso Riera, responsable de construcció de la UGT, que preveu un descens dels treballadors ocupats del sector a Catalunya des dels 240.000 actuals a una xifra més "normalitzada" de 190.000. A més de l’augment de l’atur, el sindicalista pronostica que l’aterratge suau de l’edificació augmentarà les fallides de petites empreses subcontractistes en què sovint un autònom espanyol té fins a 20 immigrants d’escassa qualificació.
José García Montalvo, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), no oculta la seva preocupació pels efectes en la desocupació d’un sector "que s’ha parat molt més ràpid del que es preveia". Aquest economista sosté que "aquesta tasca de formació per permetre als immigrants canviar de sector s’hauria d’haver començat fa dos anys. No és una cosa que es faci de la nit al dia".
García Montalvo assenyala que, als Estats Units, la mà d’obra immigrant expulsada del sector de la construcció va ser absorbida per l’agricultura, en ple creixement pel fenomen del biodièsel. "En canvi, no veig que a Espanya hi hagi cap sector econòmic capaç d’absorbir tots els immigrants que es quedaran a l’atur a la construcció".

{mxc}