L’Avalot denuncia discriminació en la ccontractació dels impulsors del programa europeu de garantia juvenil

youth-guaranteeFomenta la contractació precària del col·lectiu jove, ja que no subvenciona els períodes de baixa laboral, tant per malaltia o accident comú o professional, ni la baixa per maternitat

Aquest any, 76 joves seran contractats per les administracions locals dins la “Xarxa d’impulsors del Programa de Garantia Juvenil” per promocionar aquesta iniciativa europea, que pretén reduir l’atur juvenil oferint a 300.000 joves catalans una oferta de treball o formativa per un període inferior als 4 mesos.

Malament comencem: el pla, dotat amb 240 milions d’euros, preveu que els anomenats “impulsors de la Garantia” seran contractats acollint-se a aquesta subvenció, que estableix que “No són subvencionables els períodes de baixa laboral, encara que no suposin comunicat mèdic de baixa, tant si és per malaltia o accident comú o professional, ni els períodes de baixa per maternitat o paternitat”.

Des de l’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya alertem de la implementació d’un servei discriminatori, majoritàriament envers la dona jove. I ens preguntem: contractaran una dona jove com a impulsora de la Garantia Juvenil sabent que?:

• L’Impulsor, el contractat, ha de ser preferiblement menor de 36 anys. Sol ser en aquesta franja d’edat quan una dona jove es planteja ser mare.
  • Al llarg del període d’embaràs són usuals les visites i els controls mèdics, hores que en cap cas reconeix la subvenció i que, per tant, ha d’assumir qui contracta al 100%.
  • La baixa durant l’embaràs, tractada com a baixa per malaltia comú, és usual entre les dones embarassades primerenques. Aquest fet suposa que, al no ser una despesa subvencionable, qui contracta ha d’assumir tant el cost de la baixa com el de la nova contractació si s’escau.

Així doncs, el Pla de Garantia Juvenil Europeu, orientat cap a la promoció de la contractació dels joves i les joves en el mercat laboral català en condicions dignes, estables i igualitàries, aconseguirà tot el contrari ja que:

• Fomenta la contractació precària del col·lectiu jove, al penalitzar els contractants en cas que els contractats pateixin una situació que doni lloc a baixes mèdiques o absències laborals per malaltia comú, com per exemple una grip, gastroenteritis, mal de queixal o per accident laboral.
  • Penalitza aquelles empreses que tenen acords amb millors condicions per als seus treballadors i treballadores, enfront de les que no les tenen.
  • Agreuja la discriminació en el mercat laboral i relega la dona jove a ser penalitzada per ser dona, treballadora i fèrtil.

Denunciem la hipocresia tant d’Europa com del Govern de l’Estat, que són qui dicten les condicions d’aquest projecte, ja que subvencionen projectes europeus per a la no discriminació i la reducció de l’escletxa salarial i alhora impulsen i potencien en els seus projectes la discriminació en la contractació i la precarització laboral.

L’Avalot – Joves de la UGT de Catalunya exigim a Brussel·les i al Servicio de Empleo Público Estatal (SEPE) l’anul·lació de les condicions esmentades i que deixin de fomentar la precarietat laboral del col·lectiu jove, deixin de penalitzar les condicions dignes dels treballadors i treballadores i no fomentin encara més la discriminació i per tant la no contractació de les dones.