Les agressions a funcionaris de presons a Catalunya augmenten un 80% en dos anys

UGT Presons, sindicat majoritari, ha denunciat aquest matí en roda de premsa que les polítiques penitenciàries del Departament de Justícia posen en risc la vida dels seus treballadors i treballadores.

En el que portem d’any s’hi ha produït diversos episodis violents,  com les baralles multitudinàries entre interns de diferents cultures que es van produir als centres de Brians 2 i de Ponent, i els gravíssims incidents que en els darrers 7 dies han posat en risc la vida dels treballadors de Puig de les Basses, Quatre Camins i Lledoners.

Començàvem el mes de maig amb el segrest d’un com pany al centre Puig de les Basses mentre era amenaçat de mort amb un pinxo al coll. Després va produir-se un altre intent d’agressió fallida a un altre treballador, aquest cop a Quatre Camins, amb dos pinxos artesanals mentre simultàniament un altre intern encoratjava als més de 100 interns classificats com a violents ubicats en aquest mòdul a iniciar una rebel·lió. Finalment, uns interns de Lledoners han intentat fer talls amb ganivets a diversos funcionaris mentre proferien amenaces de tot tipus.

En aquest sentit, UGT Presons ha denunciat avui en roda de premsa que l’increment d’incidents és una constant en els darrers 3 anys: 313 al 2016, 411 al 2017 i 503 al 2018. Però, a més, l’increment de les agressions a funcionaris s’ha situat en un 79,6%, de les 103 de 2016 a les 185 de 2018. Podeu consultar les gràfiques elaborades pel nostre sindicat en aquest enllaç.

UGT Presons denuncia que les lamentables polítiques de personal i regimentals que està aplicant l’Administració Penitenciària són un còctel explosiu que estan posant en risc la vida dels treballadors i les treballadores que desenvolupen les seves funcions en els centres penitenciaris catalans.

UGT Presons denuncia que els responsables de l’Administració Penitenciària, amb la seva irresponsable obcecació d’infradotar de personals els centres, juguen alegrement amb les vides dels treballadors i les treballadores dels centres penitenciaris catalans. La fortuna marca el dia a dia dels centres, malgrat la implicació dels professionals que hi presten serveis està fora de dubte. La sort regeix, en bona part, el rumb del nostre sistema penitenciari.

UGT Presons exigeix un replantejament immediat de les polítiques de personal que estan duent a terme els responsables de la nova Secretaria de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima, amb Amand Calderó al capdavant, i reclama la contractació immediata i estructural d’un mínim de 500 nous treballadors.

UGT Presons també exigeix canvis urgents i immediats en les polítiques regimentals que s’estan aplicant des de fa mesos als centres penitenciaris catalans, ja que no només no estan obtenint els resultats que pretenen, sinó que, al contrari, estan provocant una pèrdua constant d’autoritat per part dels professionals penitenciaris, així com un increment dels incidents, que cada cop són més greus.

UGT Presons demana a la consellera Capella que protegeixi els seus treballadors i li exigim un canvi de rumb immediat pel que fa a les polítiques del Departament, a més de recordar-li que sense els professionals penitenciaris el sistema penitenciari català s’ensorraria.