Les agressions al personal dels centres d’infància i adolescència dependents de la DGAIA van créixer gairebé un 50% en el 2016

dgaia3Els treballadors i les treballadores de les diferents Direccions Generals del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies han lliurat aquest matí un manifest a la consellera Bassa per exigir-li solucions immediates a la precarietat laboral que pateix la plantilla

Els treballadors i les treballadores de les diferents Direccions Generals que atenen a la infància, l’adolescència, joves, la gent gran, la discapacitat psíquica i la ciutadania en general s’han concentrat aquest matí davant la seu del Departament de Treball, Acció Social i Famílies per denunciar la precarietat de les plantilles i el desballestament dels serveis públics que han d’oferir.

La consellera Dolors Bassa ha rebut els seus representants, que li han fet a mans un manifest que analitza la situació que es viu a cadascuna de les Direccions General i on es recull les seves principals reivindicacions.

Des de fa gairebé una dècada aquest col·lectiu pateix un augment de la precarietat en les condicions de treball i això repercuteix en el servei que es dóna a la ciutadania. La responsabilitat directa és la manca d’inversions en infraestructures, recursos humans i materials que estan patint aquests centres, que fan que els serveis que donen als diferents col·lectius siguin cada cop una tasca més difícil d’aconseguir i que depenen exclusivament de la vocació dels professionals que la desenvolupen.

Per tot això, des la UGT denunciem:

• L’increment de les agressions al personal. Als centres d’infància i adolescència dependents de la DGAIA, s’ha passatde 135 agressions durant el 2015 a les 200 de 2016, gairebé un 50% més. I aquestes dades fan referència al que es comunica com accident del treball al Servei de Prevenció del Departament. Les que  no es comuniquen són moltes més. Pel que fa als centres propis de la Direcció General de Protecció Social (DGPS) -residències de gent gran i centre per a disminuïts psíquics de Can Ruti- al llarg del 2016 s’ha comptabilitzat més de 340 accidents de treball: 234 accidents laborals i 107 agressions.
  • És un col·lectiu envellit que porta molts anys amb un desgast físic i emocional absolut, fruit de la seva tasca objectiva com a professional i agreujada per la situació de retallades. A tall d’exemple, la mitjana d’edat dels educadors i educadores dels centres de la DGAIA supera els 55 anys.
  • Les ràtios no són reals per a la tipologia de població que atenen.
  • La manca de substitucions en molts supòsits fa que el ritme de treball al qual estan sotmeses les treballadores i treballadors sigui molt alt, generant situacions d’estrès de forma permanent.
  • Manca d’infraestructures adequades, eines apropiades, mesures de seguretat oportunes i dotació de personal suficient que es reflecteix en un nombre immens d’accidents de treball, de baixes.