Manifest de la mesa unitària en defensa del sector social i d’atenció a les persones

Sindicats, patronals, tercer sector i col·legis professionals de l’àmbit social hem impulsat la creació de la Mesa unitària en defensa del sector social per demanar interlocució política amb urgència per revertir de forma immediata la situació d’infrafinançament crònic que pateix aquest sector.

El Manifest fundacional de la Mesa insta el Govern i el Parlament a construir els consensos necessaris per garantir uns pressupostos 2020 que assegurin el desplegament de les polítiques socials i reclama polítiques públiques que assegurin la cobertura dels drets socials, la qualitat de l’atenció, la sostenibilitat dels serveis i la millora de les condicions laborals de les treballadores.

La constitució de la Mesa unitària en defensa del sector social i d’atenció a les persones de Catalunya neix per denunciar amb major contundència la “situació crítica en què es troba el sector” i reclamar “la necessitat urgent de garantir una inversió adequada per donar una resposta de qualitat als col·lectius més vulnerables i, alhora, assegurar unes condicions de treball dignes” als professionals. Els sindicats, les patronals, les organitzacions del Tercer Sector i els col·legis professionals de l’àmbit social demanem “una aposta decidida per passar del 0,5% del PIB actual al 2% d’inversió mitjana en els diferents països del nostre entorn”, i entre les polítiques socials que reclamen desplegar s’hi inclouen la Llei de Dependència, la Renda Garantida de Ciutadania, l’actualització de l’IRSC, l’habitatge social, el Pacte Nacional per la Interculturalitat, l’Agència Catalana de Protecció Social, la Llei de drets i oportunitats en la infància i l’adolescència, el suport a les famílies i les mesures per erradicar la violència masclista. L’objectiu en conjunt és “situar el sector social i d’atenció a les persones com a pilar fonamental –i estratègic -de l’Estat del Benestar, al costat de salut i educació”.

A banda de la signatura i la lectura del Manifest, la Mesa unitària en defensa del sector social es va adreçar als màxims responsables del Govern i el sector –el president de la Generalitat, Quim Torra; el vicepresident, Pere Aragonès i el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani–, i en els propers dies ho farà també al president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, i els presidents de tots el grups parlamentaris, demanant reunions urgents per iniciar un diàleg efectiu que permeti avançar en la construcció d’un sector social fort i capaç d’assegurar la qualitat de l’atenció, la sostenibilitat dels serveis i la millora de les condicions laborals dels professionals.

Hem fer constatar que el 75% de les persones que treballen al sector són dones i hem plantejat com a mínim imprescindible que el finançament públic permeti no tenir cap salari per sota dels 14.000 euros. En aquesta línia, la Mesa apostem per “avançar cap a l’equiparació de condicions laborals de tots els professionals, independentment de la forma de gestió, directa o externalitzada”, i assenyalem que es tracta en tot cas de serveis públics i cal aplicar la premissa ‘a igual feina, igual salari’.

Us adjuntem el manifest de la ‘Mesa unitària en defensa del sector social i d’atenció a les persones’, de la qual la UGT de Catalunya és una de les organitzacions impulsores.