Més educació i més igualtat per garantir la igualtat d’oportunitats

8marzo2013En motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona Treballadora el proper 8 de març, la FETE-UGT fa una crida als poders públics perquè incorporin en les seves prioritats d’acció política l’educació i la igualtat per avançar cap a un futur que garanteixi la igualtat d’oportunitats.

Malgrat que hem estat un país referent en l’impuls de polítiques d’igualtat, en aquests moments estem assistint al desmantellament de lleis i programes que afermaven un model de societat més equitatiu. Continguts com la formació en relacions afectivo-sexuals que ensenyessin a relacionar des del respecte i prevenir la violència de gènere, han estat algunes de les propostes que no hem acabat de desenvolupar però que són fonamentals en el desenvolupament integral de les persones.

FETE-UGT considera que el govern del PP no només ha frenat el desenvolupament d’aquestes polítiques, sinó que a través de la redacció de la LOMQE mostra un model de societat que trenca amb el contracte social que garantia a totes les persones les mateixes oportunitats i instaura un model educatiu basat en els interessos del mercat i la divisió social per sexe, classe i nacionalitat. Aquest objectiu s’expressa clarament en els següents punts:

• En el preàmbul de la llei, on no es fa cap menció al desenvolupament integral de les persones, ni a la formació en igualtat, ni a qualsevol valor humà que correspongui amb una formació en valors democràtics i d’igualtat.
  • Llenguatge sexista. Un dels cavalls de batalla del PP, que intenta a través de les paraules, invisibilitzar la realitat de les dones, els pobles i les minories.
  • La segregació per sexes en els centres educatius i en les trajectòries formatives. L’escola mixta ha estat una de les grans aportacions a la igualtat, però la LOMQE permet que existeixin centres finançats amb fons públics que segreguin noies i nois, amb conseqüències discriminatòries.
  • De forma impositiva desapareix l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania, les assignatures d’Ètica de 4t d’ESO intentant esborrar tot rastre de formació en valors d’igualtat, democràcia i ciutadania.

FETE-UGT segueix insistint que els diferents retallades que es pateixen en educació tenen una repercussió clara en la cohesió social amb conseqüències per a l’alumnat que tingui menys possibilitats per finançar els seus estudis. En temps de crisi, l’educació no és una despesa, sinó una inversió de futur que garanteix un model de societat. Des de FETE UGT afirmem que defensar l’educació és apostar per una societat que garanteixi la igualtat efectiva de tota la ciutadania.