Només 800 autònoms catalans han pogut accedir a un crèdit directe de l’ICO

perruquer

CTAC – UGT de Catalunya denuncia de s’estan beneficiant de l’ICO institucions i empreses que haurien de poder acollir-se al finançament privat, en lloc d’autònoms i petites empreses

Segons les dades publicades per l’Institut de Crèdit Oficial només 10.800 empreses de tot l’Estat han pogut accedir des de juny de 2010 a la línia d’ICO Directe. A més, d’aquestes empreses només el 40% són autònoms, de manera que tan sols 4.000 treballadors i treballadores per compte propi s’han pogut beneficiar de la línia estrella de finançament que va aprovar el Govern l’any passat.

D’aquest  4.000 autònoms, uns 800 corresponen a Catalunya. Per tant, per a un total de gairebé 540.000 autònoms catalans, l’ICO només va concedir una mitjana de 66 operacions al mes.

Segons dades de la Confederació de Treballadors Autònoms de Catalunya (CTAC – UGT de Catalunya), els crèdits que han rebut aval de les Societats de Garanties Recíproques -dins de la línia ICO-SGR- segueixen sent una absoluta minoria, i aquesta és una de les causes de l’escàs èxit de la línia, ja que en principi estava dirigida als emprenedors amb menors recursos patrimonials i, per tant, que haguessin d’accedir a garanties complementàries.

Per al nostre sindicat, la línia ICO Directe hauria d’haver resolt les dificultats per accedir a altres línies habituals, com la d’ICO Liquiditat, i sobretot haver canviat els criteris d’actuació de les entitats financeres privades, que resultaven molt estrictes. Tanmateix, cap d’aquests objectius s’ha aconseguit.

Per a la CTAC – UGT de Catalunya resulta penós que, havent-se produït un creixement general d’un 21% en la mitjana de totes les línies, siguin només les de crèdit directe i liquiditat les que hagin obtingut pitjors resultats, tractant-se de les més importants per als autònoms i les petites empreses. Per tant, es confirma el nostre temor que a càrrec de l’ICO s’estan beneficiant institucions i empreses que haurien de poder acollir-se al finançament privat, de manera que l’Institut de Crèdit Oficial només està afavorint la banca privada i la gran empresa. No és difícil arribar a aquesta conclusió si tenim en compte que el propi ICO es vanagloria de comptar amb la col·laboració de confederacions empresarials i cambres de comerç, institucions a les quals no acudeixen precisament els autònoms a la recerca d’informació i assessorament.

En aquest sentit, la CTAC – UGT de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a implantar línies pròpies que donin resposta a una demanda cada cap més gran d’emprenedors que cerquen en l’autoocupació una sortida a la crisi i una reinserció efectiva en el mercat de treball, i demana a l’Institut Català de Finances i a Avalis que prioritzin el microfinançament per al col·lectiu d’autònoms.