Reconeixement a les mestres republicanes

La directora general de l’Instituto de la Mujer, Laura Seara, va presentar el passat 4 d’abril la unitat didàctica Les mestres de la República, destinada a l’alumnat de Secundària i Batxillerat i que té com a principal objectiu recuperar la memòria de les mestres de la II República, conèixer les aportacions que van realitzar a l’extensió i renovació de l’ensenyament, les seves vides i la repressió que van viure després de la guerra civil espanyola. Seara va estar acompanyada, entre d’altres representants sindicals, per Luz Martínez, secretària federal de Polítiques Socials de FETE-UGT.
Seara va destacar que les mestres republicanes són dones que mereixen avui que se’ls rendeixi públicament un especial agraïment cap a la seva tasca, de manera que les noves generacions puguin saber i conèixer la seva veritat, les seves vides i la seva història. Per això, “visibilitzar  les mestres republicanes és una qüestió de justícia, com ho és també transmetre el seu treball, la seva passió, les seves condicions i tot el que conformava la seva situació i les seves circumstàncies per poder-los donar el lloc que mereixen, el nostre reconeixement i el nostre homenatge”, va afegir.
Per la seva banda, Luz Martínez va assenyalar que les mestres de la República es van convertir en un referent en tots els àmbits socials, especialment per a les alumnes i per a les dones en general.
L’alumnat tindrà l’oportunitat de conèixer la realitat de les mestres de la II República i l’evolució de l’educació de les dones o les principals característiques de l’educació en relació amb la igualtat entre els sexes, durant aquella època. També aprendran a utilitzar el mètode històric, per comprendre i explicar la importància que ha tingut l’educació de les dones en la consecució de la igualtat o saber mirar el passat, per recuperar la memòria històrica i comprometre’s en la construcció d’un present més just i igualitari, que recordi aquelles mestres que van lluitar pels principis que ara es defensen.
las-maestras-de-la-republica

Les mestres de la República també ajudarà l’alumnat a ser capaç de realitzar una anàlisi crítica amb les situacions de discriminació cap a les dones, per valorar la importància de la coeducació en els anys de la II República i en l’actualitat o per adquirir un compromís amb el desenvolupament democràtic basat en la igualtat de drets entre dones i homes. Es pot  accedir a Les mestres de la República a www.sindicadas.es