Relleu de càrrecs a la central sindical europea

(El Periodico

Uns 1.000 representants de més de 60 milions de treballadors europeus estaran reunits fins al 24 de maig a Sevilla per celebrar l'XI Congrés de la Confederació Europea de Sindicats (CES). El seu president, el secretari general d'UGT Cándido Méndez, serà rellevat per la sueca Wanja Lundby-Wein.

ces-sevilla2Aquest congrés, al qual està previst que vagi avui José Luis Rodríguez Zapatero, marca un esdeveniment històric perquè se celebra per primera vegada al sud d'Europa i significa un reconeixement als èxits obtinguts durant aquests últims anys pel sindicalisme espanyol.

S'hi abocaran les crítiques de les centrals europees davant el bloqueig de la Constitució Europea, les traves a l'ampliació de la UE, la guerra de l'Iraq, la falta de sensibilitat social de la Comissió Europea, el problema de les deslocalitzacions i la congelació dels salaris en pràcticament tot el continent.

Precisament, en la primera jornada del congrés celebrada ahir, la CES va apostar per l'inici d'una ofensiva laboral que tingui com a objectiu l'increment dels salaris. Va ser el secretari general d'aquesta central de sindicats europeus, John Monks, qui va posar sobre la taula la discussió sobre la necessitat de millorar els sous a Europa i assegurar un repartiment més equilibrat dels beneficis empresarials.
Monks va insistir en la necessitat d'una mobilització sindical en defensa de la dimensió social de la UE, de la incorporació de la carta de drets socials a la Constitució i d'aconseguir que la Carta Magna de la UE defensi uns serveis públics mínims.

CRÍTIQUES A BARROSO
El secretari general de la CES va criticar el discurs d'obertura del congrés pronunciat pel president de la Comissió Europea, Durao Barroso, perquè estava "preparat amb molt de compte per a una audiència sindical", ja que no percep cap plantejament de l'Executiu europeu favorable als plantejaments de la CES.
Barroso va reiterar a Sevilla la idea de la flexiseguretat, un model socioeconòmic on es combini la seguretat per al treballador i la flexibilitat per adaptar-se als canvis. Segons va dir, Europa es troba en un moment de transformació i d'"oportunitat", de manera que la Comissió vol recolzar models d'obertura que "protegeixin però que no siguin proteccionistes". Barroso va assegurar que només el 7% de les reestructuracions empresarials són deslocalitzacions i també va defensar l'entrada d'immigrants.

Liderada per Méndez, la CES va rebutjar ahir que els països firmin minitractats en lloc de recolzar la Constitució Europea. Va defensar l'objectiu del plena ocupació, va criticar que un terç dels treballadors europeus tinguin feines precàries i va arregar contra els fons d'inversió que sols busquen un benefici ràpid.El secretari general de CCOO, José María Fidalgo, va remarcar que sense la CES serà difícil la creació de l'Europa Social i que no hi haurà esenvolupament econòmic si el capital humà és menyspreat.

{moscomment}