SAP-UGT no assistirà al dia de les esquadres perquè al cos no hi ha res a celebrar

Demanem al conseller d’Interior que obri el diàleg amb els sindicats i realitzi una reorganització profunda del CME que contempli les nostres demandes laborals i professionals

El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, durant l’acte de commemoració del Dia de les Esquadres de la Regió Policial de Barcelona, va demanar als membres del Cos de Mossos d’Esquadra que supleixin amb professionalitat i voluntat de servei i  sacrifici la manca de mitjans materials que pateix el cos.

Des del SAP – UGT de Catalunya volem manifestar que no es pot demanar més professionalitat ni voluntat de servei a uns agents que ho porten demostrant abastament des de fa molts anys, malgrat la imposició de retallades econòmiques i de drets laborals i socials que els membres del CME havien aconseguit després de molts anys de reivindicació.

També ens sembla indigne que es demani més sacrifici a uns professionals que han patit una retallada salarial del 30% en tres anys, així com que qui exigeix tanta voluntarietat sigui una Administració tancada a cap tipus de diàleg ni negociació.

Els mossos i les mosses d’Esquadra poden ser molt professionals i tenir tota la voluntat del món, però necessiten un mínim de recursos que està molt clar que a dia d’avui no s’estan complint, i la principal conseqüència és que no s’està oferint  a la ciutadania un servei òptim. Alguns exemples:

• Laboratori biològic aturat per manca de reactius. Des de fa un temps l’activitat en el laboratori biològic resta aturada amb centenars d’expedients acumulats (de delictes contra la llibertat sexual, robatoris amb violència, homicidis, etc.) sense poder ser investigats per l’exhauriment de reactius. Al laboratori on es realitzen analítiques d’ADN pateixen manca d’equip de llum ultraviolada i sala de llum fosca pròpia, manca de contractació del servei de manteniment de maquinària i manca d’equips informàtics.
  • Deteriorament del parc mòbil i ordre operativa de no portar els vehicles avariats a reparar ni a passar la ITV. A Santa Perpètua, dos agents van resultar ferits perquè els cinturons de seguretat estaven trencats –fet que s’havia comunicat prèviament. A l’Àrea Penitenciària de Sabadell, un autobús i dos camions estan aturats per no poder pagar la reparació, de manera que els trasllats d’interns s’han de fer amb furgonetes i cotxes, el que fa augmentar la perillositat. A ciutats com Lleida i Sabadell, el propi Cos està facilitant als membres de les Unitats de Seguretat Ciutadana targes de transport públic (autobús) per poder desplaçar-se i fer el seu servei habitual, davant de la manca de vehicles policials logotipats.
  • Manca generalitzada d’efectius.
  • Greus problemes en el funcionament de les telecomunicacions, fet que posa en risc la seguretat física dels i les agents. Hi ha moltes zones del territori amb manca de cobertura.
  • Estat deficient de les instal·lacions, que –com passa amb els vehicles- no es reparen. Els agents de l’Àrea Regional de Recursos Operatius de Girona pateixen filtracions d’aigua de pluja sobre els sostres dels vestidors, rates, mal funcionament de la centraleta d’incendis i manca de manteniment i de neteja.
  • Agents de Seguretat Ciutadana que són obligats a fer el servei de paisà sense tenir les eines imprescindibles. Com, per exemple, la funda de l’arma o la defensa extensible.
  • Manca d’armilles antibales, que s’han de pagar els propis agents. Tot i que hi ha un mandat del Parlament perquè se n’abasteixi els i les agents abans del 2014.

El SAP – UGT de Catalunya vol denunciar que ens trobem davant d’una Administració que a hores d’ara no està a l’alçada del col·lectiu de Mossos d’Esquadra i que no mostra la mateixa professionalitat i voluntat que exigeix. Des del nostre sindicat demanem al conseller Espadaler que es deixi de declaracions cosmètiques i obri, d’una banda, el diàleg amb els sindicats, i d’altra banda, una reorganització profunda del CME que contempli les nostres demanades laborals, principalment la racionalització dels horaris i la dotació dels recursos humans i materials necessaris.

En aquesta situació, i perquè al CME no hi ha res a celebrar, el SAP – UGT de Catalunya no assistirà institucionalment dilluns a l’acte del Dia de les Esquadres.