Signat el conveni de consultoria, investigació de mercat i serveis informàtics

El nou conveni millora la situació de més de 50.000 treballadors a Catalunya que han vist deteriorades les seves condicions laborals després del bloqueig de la patronal durant set anys

Aquest matí s’ha signat a Madrid el conveni col•lectiu que empara els més de 250.000 treballadors i treballadores a l’Estat –uns 50.000 dels quals a Catalunya- d’empreses consultores, d’investigació de mercat i opinió pública, i les que presten serveis informàtics i en tecnologies de la informació i la comunicació.

El conveni, amb vigència 2010-2019, l’han signat l’Associació Espanyola d’Empreses de Consultoria (AEC), l’Associació Nacional d’Empreses d’Investigació de Mercats i Opinió Pública (ANEIMO) i els sindicats UGT i CCOO.

El nou conveni actualitza un marc laboral desfasat en un del principals nínxols d’ocupació del nostre país, després de set anys i mig de negociació amb la patronal, amb nombroses mobilitzacions i conflictes. Aquest sector, tot i ser sinònim de modernitat, presenta una condicions laborals molt precàries.

Les principals millores del conveni són:

Una nova classificació professional que substitueix l’anterior, totalment obsoleta i que contenia nombroses categories professionals desfasades o inexistents en l’àmbit de les TIC a causa de la lògica evolució tecnològica: perforador de targetes, verificador, programador de màquines auxiliars, codificador informàtic, etc.

Algunes d’aquestes antigues categories, com la de codificador, s’utilitzava per contractar programadors en nivells salarials molt baixos –al voltant dels 10.320 euros anuals-, fet que ha provocat la precarització d’un dels principals sectors de la nova economia digital i una espiral baixista de preus en la renovació de projectes per part dels clients, amb la conseqüent degradació de la professió informàtica.

El nou conveni fixa com a salari d’entrada a l’àrea de consultoria, desenvolupament i sistemes els 13.505 euros anuals, un 29% més que l’anterior. A més, els treballadors i les treballadores amb categories professionals desactualitzades s’equiparan salarialment a les noves categories al llarg de la vigència del conveni.

En d’altres àrees, com la gestió de mitjans i processos, el suport o la investigació de mercats, també s’incrementa el salari mínim d’entrada, en aquest cas un 9,5%.

Pel que fa als increments en les taules salarials del salari base i el plus de conveni, queden de la següent manera:

• Any 2017: 3% amb caràcter retroactiu des de l’1 d’octubre.
  • Any 2018: 2% des de l’1 d’abril.
  • Any 2019: 2% des de l’1 de gener.

Continua vigent el complement d’antiguitat, que suposarà un nou trienni del 5% o 10% del salari base durant la vigència.

Per al nostre sindicat aquest nou conveni suposa un avanç important per al sector de les TIC i una evident recuperació del poder adquisitiu perdut després del llarg període de negociació.