Sindicats i directors de centre demanen més recursos per atendre els alumnes immigrats

(El Punt

Els sindicats i l'associació de directors AXIA es van queixar ahir obertament de la falta de recursos de les escoles i els instituts per atendre els alumnes immigrats, després que s'hagi conegut un informe elaborat pels professors de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) Ivan Moreno i Eugeni García segons el qual els alumnes que estudien en centres educatius amb almenys un 6% d'alumnes nouvinguts aproven menys. També demanen que més immigrats vagin a la concertada.

aulaacollidaEl revelador estudi Immigració i estat de benestar: els serveis educatius a Catalunya ha tornat a l'actualitat el tractament de la diversitat a l'escola. Ahir, sindicats i directors van coincidir que el treball demostra que calen més aules d'acollida i més desdoblaments per atendre la diversitat i, alhora, una política decidida per distribuir els immigrants i garantir, així, la cohesió social. L'autor de l'estudi Eugeni García és optimista perquè, matisa, les dades es refereixen al curs 2003/2004 i des d'aleshores s'han pres iniciatives, com ara el Pacte Nacional per l'Educació i les aules d'acollida. Les crítiques van arribar dels sindicats.

AULES D'ACOLLIDA

Per USTEC-STES el treball sembla que «culpabilitzi els immigrants de la situació», quan en realitat el que fa falta és que l'escola rebi els recursos necessaris per atendre els alumnes nouvinguts. «El nombre d'aules d'acollida que hi ha en aquests moments és del tot insuficient, l'informe és un toc d'atenció sobre la progressiva conversió de molts centres en guetos», segons va subratllar ahir Rosa Cañadell, d'USTEC-STES, que hi va afegir que els alumnes no estan el temps necessari a l'aula d'acollida. És del mateix parer Carles Mata, president d'AXIA, per a qui els estudiants no haurien d'entrar a l'aula ordinària fins que coneguin bé tant el català com el castellà. Per Mata, que creu que «no s'hi posen tots els recursos necessaris», cal fer un segon «esforç» molt important. Aconseguir un repartiment més equitatiu dels immigrants. L'estudi afirma que un 85% dels alumnes nouvinguts es troben a l'escola pública i només un 15% a la privada, tot i que dades més recents encara parlen d'un major desequilibri.

POLÍTIQUES DE XOC

Per Albert Grau, director de l'institut Miquel Tarradell de Barcelona, quan hi ha centres que tenen un 50% d'alumnat nouvingut «significa que la cohesió social no funciona». Per Grau, el Departament d'Educació ha d'impulsar «polítiques de xoc» per garantir un millor repartiment dels alumnes. L'IES Miquel Tarradell, situat al Raval, té un alt percentatge d'immigrats. «Èticament és un escàndol», explica Grau, que en un barri com el Raval, amb un 50% d'alumnes immigrats, l'institut tingui un 85% d'alumnes nouvinguts. La FETE-UGT demana també més recursos, però que els que es posin arribin a tots els centres educatius, com ara els desdoblaments. El portaveu del sindicat, David Medina, vol que Educació estableixi un percentatge màxim d'alumnes nouvinguts, tal com recull una de les conclusions del treball.

{moscomment}