Somescola exigeix mantenir el model d’escola catalana el curs vinent

cartell_somescola_14j_autor_joan_turu
La coordinadora cívica i educativa fa una crida a mobilitzar-se el 14 de juny

Somescola, de la qual forma part la UGT de Catalunya, exigeix mantenir el model vigent d’escola catalana, avui que es pot fer efectiva la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a cinc escoles catalanes a impartir en castellà un 25% de l’horari lectiu. La coordinadora d’escoles cíviques i educatives alerta que cal impedir el trencament del model educatiu català, i per això fa una crida a la mobilització conjunta de la comunitat educativa i del país per defensar-lo.

Somescola demana fermesa a la Conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya per mantenir el model, tant a partir d’avui com del curs vinent. Perquè l’escola catalana és un model d’èxit de 30 anys, una eina clau per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i la qualitat educativa; un model que garanteix el coneixement del català i del castellà.

La sentència del TSJC trenca la unitat d’ensenyament a Catalunya, perquè 5 escoles tindrien un tractament del català diferent. Així, es conculcaria l’autoritat del Parlament de Catalunya, que ja ha promulgat la Llei d’Educació de Catalunya. Somescola recorda que els pares que han denunciat la regulació de les llengües en aquestes classes havien signat també el seu acord amb el Projecte Lingüístic. Per tant, la coordinadora es pregunta: què en fem de la voluntat dels altres 24 pares de l’escola que volen que els seus fills siguin escolaritzats com fins ara?

Somescola reitera que no són els jutges els qui han d’aplicar els percentatges adequats de les diferents llengües a l’escola. De fet, les sentències judicials havien coincidit fins ara en què els percentatges lingüístics de cada escola s’havien d’aplicar per estrictes qüestions pedagògiques i que era la Generalitat qui tenia aquesta prerrogativa. La coordinadora recorda que els principis d’una societat democràtica es pacten, com reflecteixen les competències compartides per la Generalitat i l’Estat en matèria educativa.

Els atacs i l’hostilitat política i judicial contra el català a l’escola, per convertir-lo en una llengua minoritària i de segona, no són un fet nou ni aïllat. Les últimes sentències judicials, derivades de la interpretació que el Tribunal Constitucional fa a l’Estatut escapçat, juntament amb les polítiques educatives del govern del PP i la promulgació de la LOMQE, passen per sobre de les decisions del Parlament de Catalunya. La LOMQE que ens volen imposar no resoldrà cap dels problemes que té avui plantejats l’educació.

Aquesta ofensiva judicial i política trenca, de fet, el pacte implícit de respecte per la nostra llengua i la nostra cultura establert a la Transició. Els atacs contra la llengua es repeteixen al País Valencià, on uns 100.000 alumnes no es poden escolaritzar en la llengua pròpia, i a les Illes, on el govern Bauzá també vol trencar el consens social assolit el 1986, amb el PP inclòs.

Les tres plataformes educatives dels Països Catalans -Escola Valenciana, Assemblea de Docents de les Illes i Somescola- són conscients que som una unitat lingüística i per això la setmana passada van fer una crida conjunta a la mobilitzaciódel 14 de juny a Barcelona, sota el lema: “Per un país de tots, decidim, escola en català, de qualitat i per a tothom”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*