Tan sols el 54% dels espanyols estan satisfets amb la seva feina

elperiodicoEls espanyols s'han convertit en treballadors poc satisfets amb les seves condicions laborals. Únicament un 54% mostra satisfacció amb la seva feina, de manera que Espanya se situa a la cua d'Europa en l'afició per la feina. Els països nòrdics tenen, en general, un grau més alt d'empleats que estan a gust en els llocs de treball que ocupen, amb Dinamarca al capdavant, ja que registra un percentatge del 69%, segons un sondeig de la consultora Kairos Future presentat ahir.

L'estudi, que compara els països nòrdics amb els del sud d'Europa, arriba a la conclusió que els francesos tenen la pitjor percepció de les seves condicions laborals, amb només un 48% dels enquestats que diuen sentir-se'n satisfets. Els resultats confirmen la tendència apuntada per altres informes en què s'aprecia un augment de la insatisfacció laboral a Espanya.

Després de Dinamarca, els europeus que menys es queixen de les seves feines són els noruecs, amb un 65% de satisfacció, els suecs (59%) i els finlandesos (56%). Amb aquests resultats, no és estrany que fins a un 41% dels espanyols manifestin la seva intenció de canviar de feina.
Com és previsible, l'índex d'empleats que planegen una fuga a una altra empresa té una relació directa amb la satisfacció i, més concretament, amb la confiança en els caps. El 41% correspon als que tenen una mala relació amb els seus superiors. A l'altre extrem es troben els que confien en els superiors, entre els quals només un 15% volen canviar de companyia.
Els altres factors determinants del clima laboral són el grau d'influència, de reconeixement i de compromís que té cada empleat. Els que perceben que disposen de més autonomia per organitzar les seves tasques i de més motivació tenen un índex de satisfacció del 90%, davant el 12% dels que estan més cremats.

EMPRESES JERARQUITZADES
"La feina és alguna cosa més que tenir una funció assignada o alguna cosa per fer. La satisfacció té molt a veure amb les relacions amb els companys i els caps", va assegurar Ulf Boman, director de l'estudi. L'estructura jerarquitzada i burocratitzada d'algunes empreses és, segons el seu parer, un obstacle per a les relacions. Per exemple, a Suècia només el 47% dels empleats tenen, com a mínim, un contacte diari amb el seu supervisor, mentre que a Espanya aquesta dada manté una xifra encara alta, amb un 70%.
Segons l'última enquesta del Centre de Condicions de Treball, que depèn del Ministeri de Treball, el 67% dels empleats van respondre que se senten recolzats pels seus companys, i el 53%, pels seus caps. Per Clotilde Nogareda, experta del Centre de Condicions del Treball a Barcelona, "el suport que reben els treballadors té molta importància a l'actuar com un factor moderador de l'estrès".
Una de les claus per humanitzar el treball és l'horari flexible. "És molt important –va indicar Boman– que els treballadors decideixin l'hora d'entrada i de sortida, que és possible gràcies al mòbil i a internet. Aquests empleats són més feliços".
A Espanya, el 23% dels treballadors no tenen cap opció de modificar el mètode, el ritme o les pauses, segons l'enquesta del Centre de Condicions de Treball.

SATISFACCIÓ AMOROSA L'estudi europeu de Kairos també analitza la relació entre la vida laboral i l'amorosa. Els espanyols destaquen pel fet de ser els que es mostren més satisfets amb la seva relació de parella, amb un 64% dels enquestats, davant el 50% dels suecs.
"La impressió és que hi ha una correlació entre la insatisfacció laboral i la satisfacció amorosa, que pot actuar com un refugi per als empleats a qui no els agraden les seves condicions de treball. S'ha de buscar la felicitat en algun lloc", va concloure el director de l'estudi.

{mxc}