Tercera Jornada Mundial en defensa del Treball Digne

treball-digne-2010
Avui  existeixen 12,3 milions d’esclaus moderns arreu del món

La UGT de Catalunya i la CONC s’han concentrat aquest matí per commemorar la tercera Jornada Mundial del Treball Digne, impulsada per la Confederació Sindical Internacional (CSI).

Ambdós sindicats, amb els seus secretaris generals al capdavant, s’han concentrat a la plaça d’Antonio López de Barcelona, primer Marquès de Comillas, que es va enriquir amb el tràfic il·legal d’esclaus, i n’han cobert l’estàtua. Tanmateix, Josep M. Àlvarez i Joan Carles Gallego han adreçat una carta a l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, demanant el canvi de nom de la plaça i la retirada de l’estàtua. L’acció realitzada aqeust matí se suma a les altres 133 que es duen a terme en 50 països.

En aquest enllaç podeu veure algunes imatges de l’acció reivindicativa.

El món es troba en un punt d’inflexió. Podem triar entre deixar de banda les polítiques fallides del passat que són les causants de la crisi, i avançar cap a un futur més just i sostenible. Podem seguir defensant que un altre món és possible i que la desocupació massiva i el creixement de les desigualtats socials no tenen perquè ser elements intrínsecs de les nostres societats.

En el marc d’aquesta jornada recordem que des que va començar la crisi econòmica del 2008, s’han perdut més de 34 milions de llocs de treball, i 68 milions de persones es veuen sotmeses a condicions d’extrema pobresa.

Així mateix, hem de denunciar que 101 sindicalistes han estat assassinats durant l’any 2009, 48 dels quals a Colòmbia, 16 a Guatemala i 12 a Hondures. Cal remarcar que aquest percentatge ha augmentat un 30% respecte l’any anterior, degut a la pressió que s’exerceix sobre els drets fonamentals dels treballadors.

A més a més, l’informe de la CSI assenyala que l’any 2009 es va commemorar el 60 aniversari del conveni 98 de la OIT sobre el dret de sindicació i de negociació col•lectiva, i països com Canadà, Xina, la India, Iran, República de Corea, Mèxic, Tailàndia , Estats Units i Vietnam encara no l’han ratificat. Això implica que aproximadament la meitat de la població econòmicament activa del món no està coberta per aquest conveni.

1. La promoció del creixement i la creació de llocs de treball dignes, i la no aplicació de mesures d’austeritat.
  2. Els serveis públics de qualitat són fonamentals per portar una vida digna i no han de ser retallats en benefici de la consolidació fiscal.
  3. El sector financer ha de pagar pel dany que ha causat, i posar-se al servei de l’economia real, donant resposta a les necessitats de les persones.