Treball, conducció i neu

Els últims episodis de fred han tenyit de blanc moltes de les carreteres del nostre país i han provocat diversos contratemps entre els conductors i també aquells treballadors que han quedat atrapats a la carretera. La precaució al volant s’ha d’accentuar durant aquesta època de l’any, ja que les condicions adverses pròpies de l’hivern com la neu i el gel influeixen directament en l’adherència i en la nostra conducció i poden arribar a posar en perill la vida dels conductors.

Per evitar-ho cal tenir en compte una sèrie de recomanacions abans i durant el desplaçament.

Abans de sortir en ruta: informació, revisió i manteniment

Informeu-vos de la previsió meteorològica

Reviseu prèviament la previsió meteorològica i els parts de neu de la zona per on hàgiu de transitar per traçar la ruta més segura amb antelació. Si heu de circular, eviteu les hores en què hi hagi més probabilitat de pluja o de neu.

Informeu-vos de l’estat de les carreteres. En els mitjans de comunicació o a la mateixa DGT podem consultar en temps real l’estat de les carreteres, tant per obres o accidents com per fenòmens meteorològics adversos.

Utilitzeu en la mesura del possible vies principals, eviteu els ports de muntanya i les zones altes per reduir les possibilitats de trobar neu a la carretera. Si quan planifiqueu la ruta hi ha carreteres tallades, busqueu una alternativa i informeu l’empresa del trajecte que voleu seguir.

En cas de condicions meteorològiques adverses o episodis extrems, l’organització de la feina ha de considerar prioritària la protecció de les persones treballadores i posposar els desplaçaments fins que les condicions siguin més favorables: “És millor perdre un minut de la teva vida, que perdre la vida en un minut”.

* Elecció del vehicle

Per a qui s’hagi de desplaçar durant la jornada laboral en llocs on hi pugui haver nevades, un vehicle dotat amb tracció a les rodes serà un bon company de viatge. Aquelles empreses que per la seva localització o pel tipus de desplaçaments que fan els seus treballadors, demanin circular en condicions climatològiques adverses han de sospesar, davant la compra de vehicles per a la seva flota, la possibilitat d’adquirir vehicles amb tracció adequada.

* Posada a punt del cotxe

Abans d’iniciar la ruta heu de comprovar que tots els líquids del cotxe es troben en els nivells adequats. Sense oblidar el líquid anticongelant i el nivell d’oli i la seva viscositat, que amb el fred se sol fer més dens.

Reviseu la bateria i si emet algun senyal de fatiga, canvieu-la ràpidament. Comproveu-ne l’antiguitat i a partir del tercer any, pareu-hi atenció.

Cal que reviseu la direcció del cotxe i els frens (discos i pastilles). Reviseu que els filtres de l’aire estiguin nets, per consumir menys combustible i no contaminar de forma exponencial el medi ambient.

I comproveu que els eixugaparabrises estiguin en bon estat per assegurar-vos que arrossegaran la neu eficaçment i no afectin la visibilitat durant la conducció.

Reviseu el funcionament dels llums i netegeu-los abans d’engegar el vehicle per millorar-ne la visibilitat.

 

*Ús de cadenes i pneumàtics d’hivern

Les cadenes i els pneumàtics d’hivern són els grans aliats en aquesta època. Les cadenes, per la seva banda, ocupen poc en el maleter, són més fàcils de posar del que la gent suposa però ens obliguen a avançar a una velocitat reduïda.

Els pneumàtics d’hivern són una inversió, ja que aconsegueixen ser molt més efectius frenant, mantenint el cotxe en el lloc i conservant-ne l’estabilitat en els revolts, i ajuden a moure’s millor a l’hora d’avançar.

Amb pneumàtics d’hivern, a diferència dels pneumàtics convencionals, que per sota de 7 °C comencen a perdre les seves prestacions pel fred, podem circular de manera similar en condicions normals.

Pareu atenció especial també a l’estat dels pneumàtics. A l’hivern l’aconsellable és que el dibuix dels pneumàtics tingui almenys 4 mm per poder fer bé la seva funció. A més, cal comprovar que no tinguin un desgast irregular, la qual cosa denota una mala trepitjada de les rodes.

*Kit de supervivència en el maleter

És recomanable portar roba d’abric al cotxe, mantes, el dipòsit de combustible ple, una mica de menjar si és possible energètic (barretes de cereals, xocolata…), aigua, bateria al telèfon i un carregador, llanterna, guants, manta i una petita farmaciola.

 

Consells de conducció: extremeu la prudència

A l’inici del desplaçament:

*Vehicle a la intempèrie

Si deixem el cotxe aparcat a l’exterior en zones amb nevades o gelades no cal posar el fre de mà al màxim perquè si baixa la temperatura i es congela ens costarà treure’l. Per bloquejar el vehicle en estacionar, per a més seguretat, ens pot ajudar el fet de deixar una marxa posada.

Cal deixar el cotxe aparcat amb les rodes en paral·lel, rectes, per facilitar així la nostra sortida.

Pel que fa als eixugaparabrises, és millor deixar-los desplegats o separats del vidre amb un cartó o una manta grossa, perquè no quedin enganxats al vidre.

Per treure el gel dels vidres abans d’iniciar el viatge podem utilitzar un raspador o aigua temperada, mai calenta, ja que podria fer malbé el parabrisa.

*Embús a la neu

En cas que ens quedem embussats a la neu, hem d’intentar iniciar la marxa de la forma més suau possible, sense accionar l’accelerador i mantenint a tot moment la direcció recta. Si ens patinen les rodes, hem de sortir directament amb la segona marxa per incorporar-nos a la circulació.

 

Durant el desplaçament:

*Suavitat en la conducció

Hem d’evitar qualsevol tipus de maniobra brusca (frenada brusca, acceleració forta, gir excessiu del volant, etc., i ser més curosos amb l’ús del volant, evitant els cops de direcció i la conducció agressiva.

En circular hem d’evitar trepitjar les empremtes que han fet altres vehicles del davant nostre, perquè és en aquests espais on se sol acumular més gel si fa estona que han circulat i les temperatures són molt baixes.

Amb neu en la carretera no intenteu avançar, perquè si canvieu de forma brusca la velocitat, el pneumàtic podria perdre adherència i patinar.

*Marxes curtes

Cal reduir en la mesura del possible l’ús del canvi de marxes, i utilitzar marxes llargues, ja que com més llarga sigui la marxa, menys força faran les rodes i hi haurà menys risc de pèrdua d’adherència.

*Velocitat de circulació

Hem d’intentar anar una velocitat constant (sense haver d’accelerar ni de frenar) i seguir una trajectòria tan rectilínia com sigui possible. Si circulem per carreteres amb revolts, hem de portar una velocitat uniforme, prou baixa perquè puguem traçar un revolt amb la mínima adherència disponible. No cal accelerar a les zones rectes, perquè després haureu de frenar en els revolts. Cal ser disciplinat, fixar una velocitat segura i mantenir-se dins d’aquest rang.

*La visibilitat a l’hora de conduir

En conduir un vehicle necessitem tenir la màxima visibilitat de la carretera i dels altres vehicles que hi circulin en ambdós sentits. Hem de circular amb els llums d’encreuament i el llum davanter antiboira; el llum posterior només s’utilitza en cas de tempesta forta o de boira espessa.

En els revolts, és bàsic anticipar-se visualment i buscar-ne la sortida, i no la direcció de la part davantera del cotxe. L’anticipació visual fa que de forma immediata també adaptem la velocitat a les circumstàncies.

* En frenar

En el cas que hàgim de frenar, hem d’utilitzar el motor per aturar el cotxe.

Si hem de trepitjar el pedal del fre, ho hem de fer sempre amb les rodes rectes. Si frenem amb les rodes girades, només aconseguirem perdre encara més el control de la situació. Hem de fer servir el pedal del fre sense trepitjar-lo a fons i dosificant-lo de forma prudent, amb suavitat i si és possible usant el fre del motor en lloc de l’equip de frens convencional.

*Distància de seguretat

És essencial mantenir més distància de seguretat que ho faríem normalment, ja que en cas de pèrdua d’adherència necessitem més espai per corregir la situació i preveure els moviments dels altres conductors.

*En girar

A l’hora d’agafar un revolt, hem de girar mínimament el volant. Si l’angle de gir és excessiu, el cotxe comença a derrapar per la part de davant. En aquest moment, girar menys el volant serveix perquè el cotxe giri més.

*El gel, el gran enemic

El gel a la carretera ens fa perdre el control total del vehicle. Extrema la precaució en zones ombrívoles, sortides de túnels, guals i ponts de pas elevats, ja que és allí on abans es formen les plaques de gel i on més triguen a desfer-se.

El millor que podem fer davant del gel és mantenir la calma i no tractar de canviar la situació amb decisions d’últim moment. Mantinguem la velocitat constant i no frenem quan ens trobem una placa de gel.

Si el cotxe derrapa, hem de mantenir la calma i confiar en el control d’estabilitat del vehicle. Si el cotxe no disposa d’aquest element de seguretat, hem d’intentar mantenir la trajectòria del vehicle fent moviments suaus amb el volant.

*Mantenir la prudència durant tot el trajecte

En condicions adverses, eviteu les presses. Durant els primers quilòmetres amb la carretera nevada som molt prudents, però a mesura que recorrem quilòmetres anem baixant la guàrdia i pujant la velocitat. Hem de recordar que els accidents apareixen majoritàriament en la meitat del trajecte.

*Circuleu amb combustible

No acabeu el dipòsit. Si feu un viatge llarg sempre és millor omplir el dipòsit abans. I si no coneixem la ruta, és probable que ens costi trobar una gasolinera quan la necessitem.

*Atrapats per la neu!

Davant els primers símptomes d’una nevada copiosa, si veiem que comença a quallar ràpidament, cal sortir de la carretera a la primera àrea de descans que trobem, i esperar que amaini el temporal.

Si us quedeu atrapats i no podeu continuar la marxa, telefoneu els serveis d’emergència, el 112, i indiqueu la vostra posició.

Mantingueu la calefacció del vehicle i comproveu que la sortida del tub d’escapament es manté lliure. Hem de romandre amb els llums del vehicle encesos i, si podem, senyalitzar la nostra posició amb els triangles d’emergència sobre el capó o el sostre del vehicle, o lligant un mocador de color o un drap a l’antena.

Hem d’intentar no quedar-nos adormits. Si estem acompanyats, el millor és fer torns per dormir. Cal renovar l’aire de l’habitacle periòdicament, obrint una porta o una finestreta cada hora durant uns segons per aconseguir que hi entri aire fresc.

Hem de mantenir la ràdio encesa, atents a les prediccions del temps i a les indicacions dels serveis d’emergència.

No s’ha d’abandonar el cotxe per no perdre la calor i poder ser localitzats amb més facilitat. I si ho feu —per posar els triangles d’emergència, per exemple— sortiu amb l’armilla reflectora posada i torneu immediatament al vehicle. En cas d’haver d’abandonar el cotxe, hem de marcar d’alguna manera la seva situació, per exemple lligant un mocador de color en l’antena.

És important mantenir els cristalls del cotxe lliures de neu, especialment si ens hem quedat aïllats, per poder controlar i veure el que succeeix al nostre al voltant. També és important mantenir lliure de neu el perímetre del cotxe per evitar que les portes quedin bloquejades.

Els ocupants del vehicle hem de mantenir calents els peus, les mans i el cap, ja que són les parts del cos per on perdem temperatura amb més facilitat.

 

Marta Juan González

Comments are closed.