Treballadors de les autopistes catalanes gestionades per ABERTIS faran aturades parcials coincidint amb el pont de Sant Joan

albertisLa patronal bloqueja el conveni col·lectiu que, si no s’arriba a cap acord, perdrà la seva vigència a finals del mes de setembre ● Avui, a les 13 hores, reunió de mediació amb Comitè de Vaga

La UGT i CCOO de Catalunya convoquen els treballadors i les treballadores dels peatges de les autopistes gestionades per Abertis a Catalunya a una sèrie d’aturades parcials durant el proper pont de Sant Joan (21, 22, 23 i 24 de juny), en protesta pel bloqueig del procés del conveni col·lectiu per part de la patronal. El 91% dels treballadors i treballadores ha recolzat aquestes mobilitzacions en les assemblees celebrades a ACESA, AUCAT i INVICAT.

La plantilla vol demostrar el seu rebuig a la situació que es viu després que l’entrada en vigor de la reforma laboral situiï la vigència de l’actual conveni a finals de setembre d’enguany. Després de 28 reunions, i de la moràtoria de l’acte del TLC respecte la vaga convocada per aquest cap de setmana, els representants dels treballadors constaten una perillosa dilatació del procés negociador, i temen la desaparició de les actuals condicions de treball en passar a regir-se exclusivament pel que disposa l’Estatut dels Treballadors.

Més d’un any després de la constitució de la comissió negociadora del que hauria de ser el conveni col·lectiu per a totes les autopistes gestionades per Abertis a l’Estat, no s’ha produït cap avenç significatiu: l’empresa manté una posició empresarial maximalista, basada en la flexibilització total de la jornada, la reducció salarial i la pèrdua de drets assolits al llarg de molts anys gràcies a l’acció sindical i al diàleg social.

Per la seva banda, des de la UGT i CCOO hem proposat l’adopció de les recomanacions recollides en el recent pacte entre patronals i sindicats relatives a la ultraactivitat dels convenis, i que determinen el compromís per agilitar el procés negociadors, mantenint la vigència dels convenis fins a arribar a un acord, i adherint-se a les fórmules de mediació i arbitratge davant situacions de profunda desavinença.

Al llarg d’aquesta setmana, CCOO i UGT hem intentat arribar a un acord que permeti el desenvolupament amb normalitat de la negociació, i que passa tant per l’assoliment de l’ampliació de la vigència dels convenis com per la focalització en els temes relacionats amb l’organització del treball, la política retributiva i de revisió salarial, i els mecanismes per garantir l’ocupació a través de la formació i la mobilitat funcional. No obstant això, la patronal només ha ofert un programa de retallades salarials i flexibilitat de la jornada, acompanyat d’una clara proposta regressiva de les condicions laborals snense precedents, situació intolerable en l’activitat d’explotació d’autopistes a Catalunya per part del Grup Abertis.

Avui a les 13 hores està convocat l’acte de mediació al TLC, ajornat sense efecte, al qual han estat convocats els més de 100 treballadors que componen el Comitè de Vaga de les empreses ACESA, AUCAT i INVICAT. Un cop finalitzat el TLC tindrà lloc una concentració davant de la seu d’Abertis, a l’Avinguda Parc Logístic 12-20 de Barcelona, on els representants sindicals explicaran a la resta de companys els detalls de la negociació, de la qual depèn la desconvocatòria de les aturades parcials previstes per als dies 21, 22, 23 i 24 de juny en tots els peatges de Catalunya.