Imatge de wikimedia, autor Javierito92

La primera resposta a la crisi de les ventades va arribar quan la situació de major risc ja havia passat i les ràfegues de vent ja havien desaparegut

La UGT – Bombers de la Generalitat posen de manifest el descontrol que es va patir dimarts davant les fortes ventades arreu de tot Catalunya. La situació caòtica que es va viure abans d’ahir ens porta a la memòria altres capítols viscuts ( nevada del 1998, les ventades del 2009 i la nevada del 2009) on no es va rebre cap resposta per part del Govern per començar a pensar en la aptitud i en la capacitat organitzativa dels gestors o per debatre sobre el model d’emergències que s’aplica.

A les 7 del matí al parc de bombers de la Regió d’Emergències Metropolitana Nord (REMN), hi havia els mateixos efectius que qualsevol altre dia normal (73 efectius, comptant bombers i comandaments), per una àrea que cobreix part del cinturó metropolità de Barcelona, amb poblacions com Sabadell, Terrassa i Badalona, amb més de 800.000 habitants. Tot i estar ben definida i avisada l’emergència pels serveis meteorològic s, el preventiu d’emergències de la Generalitat es va limitar als consells televisius del conseller i de Protecció Civil.

Sobre les 11h del migdia, hora a la què es registren els moments més crítics, el sistema d’informàtic d’alertes del 112 deixa de funcionar durant més d’una hora creant el descontrol entre els professionals i generant un caos encara major que va durar fins el matí següent.

La primera resposta a la crisi la dóna Protecció Civil sobre les 15h elevant la fase d’emergència 1 en pla PROCICAT i tres hores més tard DGPEIS, estableix el nivell d’activació M2 per reforçar els parcs de bombers, tot just quan la situació de major risc ja havia passat i les ràfegues de vent fortes ja havien desaparegut.

La falta de coordinació existent entre les dues Direccions Generals de Protecció Civil i Emergències generen un problema greu que afecta a la prestació d’un servei públic de qualitat i que posa en risc a la població i als treballadors.

Les conseqüències d’aquest caos organitzatiu i d’aquesta falta de prevenció, previsió i anticipació, van ser la demora en l’atenció de moltes trucades d’auxili – en alguns casos una demora de 12 hores -, els sistemes informàtics de recepció d’alertes van caure, falta de recursos, bombers treballant de 7 del matí fins les 21 hores sense rebre cap avituallament, es van mobilitzar vehicles que no tenien els mínims recursos materials per fer front a la emergència, tot això sumant-hi una plantilla cansada i maltractada.

La UGT – Bombers de la Generalitat denuncia que aquesta situació és insostenible. Cal posar les cartes sobre la taula i valorar el pla d’emergència actual.

Un comentari a “UGT – Bombers de la Generalitat denuncia la falta d’un pla d’emergència efectiu per a situacions de risc

1. ELS PROFESSIONALS QUE ESTAN ALS PARCS DE BOMBERS AIXÍ COM ELS VOLUNTARIS QUAN ELS RECLAMEN, FAN EL QUE PODEN DAVANT AQUESTES CONDICIONS METEOROLÒGIQUES EXTREMES.
    PERÒ, AVUI EN DIA MOLT MILLOR ES PODRIA ORGANITZAR I PREVEURE ELS EFECTIUS NECESSARIS AMB ELS MITJANS QUE TOTS TENIM AL NOSTRE ABAST.
    LES PREVISIONS METEOROLÒGIQUES A CURT PLAÇ SEMBLEN QUE NO ES TENEN EN COMPTE FINS QUE L’ARBRE JA ENS HA CAIGUT A SOBRE LA CASA O SOBRE EL COTXE.
    AIXÍ DONCS, ELS BOMBERS HAN DE TREBALLAR MÉS I PITJOR EN PITJORS CONDICIONS LABORALS.
    I QUI HA DE REBRE EL SEU SERVEI, HA DE FER CUA D’ESPERA FINS QUE ESTAN LLIURES PER A PODER FER UNA NOVA ACTUACIÓ.
    “SERVEI D’EMERGÈNCIES DE CATALUNYA”.