UGT creu que proposar un ERO als empleats de la Generalitat és una retallada de serveis públics

generalitat
El nostre sindicat convida el president de la Pimec, Josep González, a dedicar les seves energies emprenedores a crear llocs de treball i no a proposar-ne la destrucció

La darrera iniciativa del president de la patronal Pimec, Josep González, és plantejar un ajust de la plantilla de funcionaris mitjançant un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO). Des de la UGT de Catalunya demanem al president de Pimec que concreti exactament què vol suprimir, a Catalunya: metges, policies, mestres, etc. Ententem que potser el que vol és acabar amb els serveis universals i gratuïts com l’ensenyament o la sanitat, aconseguits després de diverses dècades de lluita social. O, potser, el que considera més oportú és retonar competències a Madrid.

Ens preguntem per quina raó fa culpables els treballadors públics d’una situació que no han creat. Per què no critiquen el paper de la gran banca, que ofega tant treballadors com empresaris? Per què no ataca els especuladors i els autors del “pelotazo” que tant han embrutat la imatge empresarial?

La Federació de Serveis Públics de la UGT de Catalunya denuncia que els empleats públics estan farts de tòpics i de demagogs, i denuncia que el president de Pimec coneix perfectament que Catalunya té l’administració autonòmica amb la proporció més baixa d’empleats públics d’arreu de l’Estat. És indiferent quin càlcul es faci en relació al nombre d’habitants o al nombre total d’empleats: el volum de treballadors públics catalans és molt més baix que el de les altres comunitats de l’Estat. Així, mentre a Catalunya els treballadors públics són el 9,79% del total de la població assalariada, a Extremadura en són el 28% i, a Castella, més del 20%. La mitjana espanyola és del 14,41%. Aquestes dades, de Foment del Treball, són tant rotundes que les fa indiscutibles.

L’empresa ha de generar riquesa. L’Administració justícia social. Ambdues finalitats són igualment necessàries. Quan l’economia està en crisi és quan la ciutadania necessita, més que mai, serveis públics.

En època de vaques grasses -qui les té, que no són precisament els treballadors públics- ha de ser capaç de fer un coixí econòmic per evitar que quan vingui la crisi pretengui que li adaptin el model d’Estat a les seves necessitats comptables. L’Estat del benestar europeu, modern i de progrés no és un caprici, ni està fet a mida per un determinat col·lectiu, és el fruit d’un llarg procés de democràcia i d’un compromís social del conjunt de la ciutadania.

Si el president de Pimec considera que els catalans i les catalanes disposem d’un ensenyament públic de qualitat per als nostres fills, o d’un sistema sanitari digne i d’uns serveis públics propis d’un país europeu, no entenem com pot proposar un ERO als treballadors que ho fan possible.

Proposar disminuir els serveis públics en nom de la crisi econòmica és una temeritat que porta directament a la fractura social.

Sap el president de Pimec que països com per exemple França tenen una proporció d’empleats públics que duplica la de Catalunya? I que alguns països nòrdics fins i tot la tripliquen? Són estats com Grècia o Romania els que tenen proporcions més baixes d’empleats públics. Com pot veure, tenir menys empleats públics no és signe de prosperitat econòmica en el nostre entorn socioeconòmic europeu.

Sap que la temporalitat i la inestabilitat laboral dels treballadors públics en aquests últims anys s’ha equiparat, i en alguns sectors fins i tot ha superat, la dels treballadors del sector privat, situant-se molt per damunt del 30%?

Sap que a Catalunya els empleats públics treballen 37,5 hores a la setmana mentre la mitja europea és de 32.9 hores a la setmana i unes retribucions notablement superiors?

Si la ignorància és perillosa, la demagògia encara ho és més. La Federació de Serveis Públics de la UGT de Catalunya no entén realment quin és el propòsit del president de Pimec. Tancar escoles i hospitals, o potser el que realment li agradaria és privatitzar-ho tot i buscar negoci? Només sortirem plegats d’aquesta crisi si els empresaris fan la seva feina i si els empleats públics continuen oferint uns serveis públics de qualitat amb eficàcia i eficiència.

Per aquesta raó, des de la UGT de Catalunya recomanem al representant dels petits i mitjans empresaris de Catalunya que trobi el seu lloc en aquests moments difícils per a tothom, i dediqui les seves energies emprenedores a crear llocs de treball i no a proposar destrucció de més llocs de treball amb un ERO a una Administració Catalunya ja força malmesa.