UGT denuncia “el calvari” que han de patir els treballadors del comerç durant la campanya nadalenca

lamalla.png Quinze dies sense parar de treballar, jornades que superen les dotze hores diàries i períodes de descans que no respecten la normativa. Aquest és “el calvari” que hauran de suportar, segons ha denunciat el sindicat UGT, els treballadors del comerç durant aquest mes de desembre, coincidint amb la campanya nadalenca. La situació es tradueix en greus problemes de salut per a aquests treballadors i serioses dificultats per conciliar la seva vida laboral i familiar. El sindicat reclama al Govern “mà dura” perquè es respectin els drets d’aquests empleats.

UGT ha iniciat una campanya per informar els més de 300.000 treballadors del sector del comerç perquè denunciïn la seva empresa si aquesta vulnera els seus drets, com ara el dret al descans.

El sindicat ha assegurat que amb l’arribada de la campanya de Nadal els comerços obriran els dies 6, 8, 16 i 23 de desembre, la qual cosa farà que els treballadors hagin de treballar durant 15 dies consecutius. A més, segons els sindicat, hauran de treballar durant més hores, de manera que tampoc es complirà el descans de 12 hores entre jornades que fixa la llei.

La UGT denuncia que, segons el conveni del sector, els empleats han de treballar el 80% dels festius d’obertura comercial. Durant el Nadal, però, “treballen tots sense excepció”, ja que les empreses no contracten prou gent per cobrir la demanda i opten “per fer treballar més hores a la plantilla”.

La situació, segons el sindicat, és especialment complicada per a les dones, que suposen el 60% dels professionals del sector i hi ha establiments, com Lidl o Dia o ja són el 90%. Aquestes treballadores es troben amb el “greu problema afegit” d’haver de compaginar les llargues jornades del desembre amb la vida familiar i els fills, que aquest mes tenen vacances a les escoles.

Tot plegat, pot provocar problemes de salut com l’augment de l’estrès, la depressió o l’insomni. A més, la falta de descans pot causar dolences com mals d’esquena, de coll o de cames. Així, s’ha detecta que quan acaba la campanya comercial de Nadal ascendeix un 2% la xifra de baixes laborals.

{mxc}