UGT FICA Nissan denuncia l’estratègia de l’aliança automobilística per debilitar i fer desaparèixer d’Europa el seu soci Nissan

Font: ACN. Manifestació de treballadors de Nissan tallant l’avinguda Diagonal el 4 de febrer del 2020nissan

Les seccions sindicals de UGT FICA Nissan denuncien l’estratègia de l’aliança -coalició automobilística entre els grups Nissan i Renault- per debilitar i fer desaparèixer al seu soci Nissan a Europa.

Les seccions sindicals de la UGT Fica consideren que la marca japonesa es juga el prestigi i la seva expansió tant a l’Estat com a Europa i reclamen una aposta clara per les plantes estatals en forma de pla industrial, com a únics centres de Nissan a Europa.

Des de les seccions sindicals de la UGT Nissan veiem cada cop amb més preocupació l’estratègia desplegada pels socis de l’aliança per a resoldre el conflicte de les plantes de Nissan a Espanya. Una estratègia en la que sembla que el menys important siguin els 25.000 treballadors i treballadores que depenen de la marca japonesa i que veuen seriosament amenaçats els seus llocs de treball.

Fa 20 dies de l’inici de la vaga indefinida en els centres de Nissan a Catalunya, i que a la Direcció de l’aliança és com d’enfortits sortiran el dia després del procés de reestructuració anunciat per a aquest dijous, 28 de maig, i qui en sortirà més beneficiat de la guerra silenciosa que mantenen les companyies pel control de l’aliança. El mercat europeu s’ha convertit en l’escaquer on els dos socis estan desplegant la seva estratègia a curt termini, de tal manera que com més creixi un soci menys ho farà l’altre. I, davant aquesta guerra, les plantes espanyoles semblen només peons que un pot sacrificar en un moment determinat per aconseguir un botí més gran, cosa que no consentirem.

La jugada és arriscada: si es confirma suposarà la pèrdua dels centres de treball propis d’un dels aliats, Nissan, en un espai econòmic tan important com l’europeu, i deixarà en mans de l’altre soci l’estratègia d’expansió de la companyia que en la seva lògica empresarial beneficiarà clarament a un en detriment de Nissan.

 

Des de la UGT FICA Nissan ja hem advertit a ambdós socis que ens oposarem de pla a aquesta estratègia. No podem permetre que es trenqui l’equilibri de l’aliança a favor d’un únic soci, que està sent pressionat pel govern francès, del que depèn accionarialment, perquè reubiqui o renacionalitzi les produccions de la marca si vol ajudes de l’Estat. Si triomfa aquesta estratègia, les possibilitats de supervivència de les plantes de Nissan serien escasses.

 

Si volem construir una veritable UE forta, estable i solidària, no es pot acceptar aquesta dúmping social. Calen regles del joc iguals per a tots. En cas contrari només aconseguiríem posar en valor el canibalisme empresarial entre centres de treball de diferents països europeus, enfrontant els interessos de la plantilla d’un país contra els de l’altre. Des de la UGT FICA Nissan entenem que aquesta no ha de ser la política que ha de fer la classe política europea si no volem caminar cap a la desestabilització del marc europeu i posar en dubte el model social que alhora obriria la porta a deslocalitzacions sense sentit i de greus conseqüències per a l’ocupació europea. Exigim que des de la Unió Europea es defensi de manera clara el manteniment de tot el teixit industrial automobilístic europeu, i que no es permetin les ajudes a centres de treball fora de la Comunitat Europea.

 

Així mateix cal recordar que Nissan Barcelona és l’únic centre de treball de la marca japonesa a Europa. Es tracta d’una planta competitiva, productiva i flexible, que ha demostrat que s’adapta a situacions diverses quan les circumstàncies ho requereixen i que ha estat capaç de fabricar qualsevol tipus de vehicle tot i les nombroses traves que li ha posat la direcció de l’aliança per tal de debilitar Nissan a Europa, concretament als centres de l’Estat.

 

Des de la UGT FICA Nissan considerem un greu error que Nissan deixi escapar l’oportunitat de mantenir actiu un centre estratègic com el de Barcelona, que requereix d’unes mínimes inversions perquè recuperi la màxima capacitat competitiva, i que constitueix una peça essencial per a l’equilibri dins de l’aliança. Una empresa com Nissan no pot permetre’s quedar-se sense cap centre a Europa, ja que això suposaria deixar la marca japonesa fora del mercat automobilístic europeu i quedaria seriosament tocada a nivell mundial.

 

Des del sindicat som conscients que la situació de la indústria automobilística en un marc globalitzat és molt complicada. Ja ho era abans de la Covid-19 i la presa de decisions a curt termini encara ho és més en l’escenari actual, sobretot si tenim en compte que un error estratègic com el que s’està plantejant l’aliança pot suposar un fracàs sense retorn per a les aspiracions de Nissan en el continent europeu.

 

A més, si l’aliança o Nissan aposten per Nissan Barcelona requeriran poques inversions perquè recuperi la productivitat. Però en cas de no fer-ho, el desemborsament per a tancar-la requerirà d’una despesa molt més elevada, no només en termes econòmics sinó també de pèrdua de la seva imatge, de responsabilitat corporativa i de compromís vers els seus treballadors i treballadores i els seu clients, termes en què la marca japonesa és referent.

 

Des de la UGT FICA Nissan insistim en la necessitat que Nissan aposti per les plantes estatals i que emprengui d’una vegada per totes un pla industrial per recuperar la competitivitat dels centres i asseguri el manteniment de la marca japonesa a Europa.

Comments are closed.