UGT Presons denuncia els greus incidents dels darrers dies en els centres penitenciaris catalans

UGT Presons ha adreçat avui una carta a la consellera de Justícia, Ester Capella, per traslladar-li la seva preocupació en relació als greus problemes de seguretat que aquestes darreres setmanes s’han produït a bona part dels centres penitenciaris catalans, i que malauradament s’han traduït en professionals contusionats, agredits i amenaçats. En la carta, el nostre sindicat li sol·licita formalment una reunió urgent perquè pugui conèixer de primera mà les complicades condicions laborals en què treballen diàriament els i les professionals dels centres penitenciaris a Catalunya.

Aquests darrers dies els treballadors i treballadores de les presons catalanes han hagut d’arriscar la seva integritat física i intervenir en diversos incidents gravíssims, com la baralla multitudinària que es va produir al CP de Joves la setmana passada, els greus fets ocorreguts ahir al CP Quatre Camins o els fets d’aquesta mateixa matinada al CP Ponent. En total, una desena de treballadors han resultat lesionats en aquests darrers dies.

Aquesta situació és intolerable. La manca de personal que pateixen la totalitat dels centres penitenciaris, i que contínuament neguen els responsables de RRHH de la Direcció General de Serveis Penitenciaris, és un factor importantíssim que incideix de forma directa i negativa en la seguretat dels centres i en les tasques de rehabilitació que tenim encomanades els professionals penitenciaris. Des d’UGT Presons denunciem que actualment als centres penitenciaris catalans hi ha 100 baixes que no han estat cobertes. Aquesta greu mancança d’efectius se suma a la inestabilitat laboral de la plantilla de les presons catalanes, amb més de 500 interins.

A més, a la deficient política que desenvolupa la Direcció General de Serveis Penitenciaris en matèria de personal, s’hi afegeix la irresponsabilitat que suposa no invertir en la modernització de centres que porten 3 dècades en funcionament, com Quatre Camins, Brians 1 o Ponent, sense oblidar l’estat semi-ruïnós en el que es troba Brians 2, malgrat tenir només 10 anys de vida.

Cal la incorporació de nou personal amb caràcter estructural, una actualització dels mitjans de seguretat dels que disposa el col·lectiu penitenciari, un replantejament del model de classificació interior dels interns i una inversió destinada a remodelar de forma integral els centres de Quatre Camins, Brians 1, Brians 2 i Ponent.

Així mateix, mentre els professionals penitenciaris desenvolupen les seves funcions en situació precària, obtenim per resposta vulneració d’acords, aplicació restrictiva de normes en matèria de drets laborals, així com incompliments de compromisos adquirits pel seu Govern en qüestions retributives.

D’altra banda, el nostre sindicat ha volgut aprofitar la missiva per demanar a la consellera que cessi immediatament el director del Centre Penitenciari Quatre Camins després que aquest hagi menyspreat a través dels mitjans de comunicació els professionals penitenciaris i els seus representants legals.