UGT reclama un canvi en el concepte de treballador per evitar l’alta accidentalitat a la construcció

constructionworker3.pngOcupació estable, formació i projecció professional, eines indiscutibles per anteposar la seguretat per davant de la feina preu fet

Després de produir-se un nou accident laboral greu en el sector de la construcció, aquesta vegada a Manresa (Barcelona), la UGT de Catalunya torna a mostrar la seva preocupació per l’elevat índex de sinistralitat al lloc de feina que es pateix, sobretot, en aquest sector.

Per al nostre sindicat, aquesta situació resulta especialment greu, tal i com indiquen les xifres d’accidentalitat en el sector durant el 2007, pràcticament idèntiques a les de l’exercici anterior, i amb una mitjana de gairebé dos accidents greus diaris i amb una víctima mortal per setmana. El 2007 es va tancar amb un total de 35.515 accidents laborals a la construcció: 35.085 lleus, 396 greus (12 més que al 2006) i 34 mortals. Unes xifres que, per a la UGT de Catalunya, són del tot "inacceptables i inassumibles" per al marc laboral català.

Per tal de reduir aquesta constant sagnia, la UGT de Catalunya creu del tot imprescindible la implicació de totes les parts que participen del procés de construcció a l’obra. Des del sindicat, reivindiquem que, per assolir aquesta cultura preventiva a tots els nivells, cal un canvi del concepte del treballador, basada en l’ocupació estable, la formació i un pla de carrera que permeti als treballadors una major projecció professional. Una canvi que porti aparellat criteris preventius que anteposin la seguretat per davant de la feina a preu fet, les hores extres o la pràctica habitual del "tot inclós" en el pagament del salari. I, per descomptat, una aposta ferma per una formació en matèria de prevenció permanent, continuada i vinculada al lloc de treball.

En aquesta línia es treballa actualment a la Taula contra la Sinistralitat en la Construcció, en la qual la Federació del Metall, Construcció i Afins de la UGT de Catalunya hi participa juntament amb tots els altres actors del sector i l’Administració, centrada en quatre grups de treball importants, al nostre entendre, per acabar amb la xacra que persegueix la construcció: radiografia del sector, formació, immigració i la creació de la figura del delegat territorial de prevenció, que haurà dur al terreny les conclusions adoptades pel grup.

Tanmateix, l’aplicació de la Llei reguladora de la subcontractació també esdevé una eina clau per evitar la contractació en cascada que perpetua l’eventualitat dels treballadors de la construcció, així com la próxima posada en marxa de la Targeta Professional de la Construcció, que exigirà una formació bàsica mínima i obligatòria per als professionals que s’hi dediquin.
{mxc}