UGT reclama un contracte social per a acabar amb l’esclavisme a les plataformes digitals de repartiment

El Secretari de Política Sindical de la UGT, Gonzalo Pino, i el Coordinador de la plataforma Turespuestasindical.es, Rubén Ranz, han presentat un informe sobre els models d’explotació laboral de les plataformes digitals de repartiment, a través de la realització d’un estudi de camp en el qual es conclou que empreses com Deliveroo, Glovo i Uber Eats utilitzen conscientment la vulnerabilitat de les persones en situació administrativa irregular per a augmentar la competència entre els seus repartidors i repartidores i acaparar cada vegada més mercat. Això sí, a costa de precarizar progressivament les condicions de treball. El col·lectiu que destaca sobre els altres són els sol·licitants de protecció internacional veneçolans, als quals s’han sumat els de nacionalitat colombiana.

Pino ha denunciat aquesta “situació d’esclavisme que pateixen aquests treballadors migrants, una situació canallesca, que no s’hauria de permetre en un país com el nostre. Els treballadors es veuen atrapats en una teranyina i el Govern ho sap, té coneixement d’aquesta realitat, per tant, ha d’actuar a través de la Inspecció de Treball i fent complir la llei”.

En aquest sentit, ha dit que “no valen regulacions a la carta, tal com pretenen les plataformes digitals de repartiment, el Govern ha de fer complir la legislació perquè no triomfin aquestes formes de treball”.

Ha reclamat la necessitat d’abordar un nou contracte social, cada dia més necessari, per a donar resposta als canvis que se succeeixen en l’àmbit laboral. Es tracta de fer respectar la dignitat dels treballadors i treballadores, que s’ha anat dinamitant com a resultat de les polítiques econòmiques neoliberals.

Per això, ha realitzat una crida a la ciutadania perquè reflexioni si vol que els seus fills, o néts, tinguin en el futur una vida com aquesta de “*semiesclavitud”, i ha dit que “la teva comoditat és la riquesa d’uns pocs i l’esclavatge de molts”.

Un treball que neix de la nostra acció sindical, del nostre dia a dia amb els repartidors i les repartidores

Per la seva part, Rubén Ranz ha explicat que aquest “treball neix de la nostra experiència sindical, del nostre dia a dia amb els repartidors i repartidores compartint les seves experiències. Per això, utilitzem un llenguatge dur, irònic i reflectim que estem molt dolguts. Dolguts perquè estem parlant d’explotació, no sols d’un frau laboral. I el més dur de tot és que això es fa a la vista de tots i que es genera una sensació d’impunitat; perquè davant el buit i el retard per a decidir com és aquest model de treball, les plataformes continuen avançant en la seva forma d’explotació”.

Ranz ha explicat com actuen aquestes plataformes de repartiment, que precaritzen el precari. En aquest sentit, ha detallat el sistema de flotes que utilitza Uber Eats per a tractar de competir amb Glovo i Delivero. Crea flotes amb treballadors en situació administrativa irregular, que funcionen bé amb lloguer de comptes (flota per suplantació d’identitat) o creant una flota amb compte propi, en la qual un repartidor dels més antics, es dóna d’alta com a autònom i crea una empresa. El titular del compte rep els diners que facturen els repartidors de la seva flota i setmanalment paga a cada repartidor segons la facturació i després de descomptar un percentatge que oscil·la entre el 30 i el 40%. Això sí, l’alta en l’aplicació i la designació de la flota es realitza a través d’Uber Eats.

Ranz ha explicat que aquest frau s’ha normalitzat i ja no s’amaga i que tothom vol fer negoci. Així mateix, ha manifestat que les plataformes digitals actuen com un looby, tracten de desplaçar el diàleg social, creant associacions d’autònoms, i influir en els Governs perquè es facin modificacions legals que els afavoreixin.

Però a més de la denúncia, aquest document és de propostes. Per a erradicar aquest greu problema d’explotació és necessari:

Acabar amb l’opacitat de les caixes negres, que existeixi transparència per a conèixer els algorismes que condicionen la nostra forma de treball.

Revisar el concepte de centre de treball, davant la “deslocalització virtual” de les plataformes digitals. I és que moltes actuen des d’altres països. Entenem que el centre de treball és on està encesa l’aplicació i, per tant, s’ha d’aplicar el conveni provincial on estigui situada la persona que reparteix.

Reconèixer la relació laboral dels repartidors, perquè ho estableixen nombroses sentències i perquè posaria fi a l’abús laboral i la mercantilització del treball.

Aplicar la Directiva Europea per a introduir aquells elements que ens indica la Unió Europea que millora unes certes condicions de treball.

És obligatori una revisió del Codi Penal i la nostra normativa d’estrangeria per a incorporar al primer, entre altres, els delictes de treball forçós i servitud, garantint a les víctimes dels delictes contra els drets dels treballadors, una major protecció.

És fonamental una major implicació de la Fiscalia.

Avançar en la Negociació Col·lectiva com a eina per a l’adequació de l’activitat de les plataformes digitals dins dels àmbits funcionals dels convenis sectorials.