UGT, satisfeta amb la sentència que absol els participants en la protesta davant del Parlament

concentracioPer al nostre sindicat es tracta d’una sentència molt rellevant en un moment de màxima repressió contra les protestes ciutadanes

La UGT de Catalunya vol expressar la seva satisfacció per la sentència de l’Audiència Nacional que absol els 19 acusats d’un delicte contra les institucions de l’Estat per la protesta davant del Parlament convocada el 15 de juny de 2011 pel moviment 15M contra les retallades. El nostre sindicat considera absolutament desproporcionat que la Fiscalia demanés cinc anys de presó per als manifestants.

Per a la nostra organització es tracta d’una sentència molt rellevant, ja que considera que “La acción colectiva de protesta se hallaba dentro del ámbito constitucionalmente protegido del derecho de reunión y manifestación. Estaba dirigido a configurar un espacio público que tuviera en cuenta la voz de los desfavorecidos por las políticas denominadas de austeridad”.

Els magistrats defensen que “La democracia se sustenta en un debate público auténtico, en la crítica a quienes detentan el poder, aunque transitoriamente y sometido a elecciones periódicas, estas libertades que suponen una expresión pública de la ciudadanía deben ser objeto de especial atención y protección. (…) La doctrina constitucional ha puesto de relieve que para muchos grupos sociales el derecho de manifestación es, en la práctica, uno de los pocos medios de los que disponen para poder expresar públicamente sus ideas y reivindicaciones”.

Quant a la part de la protesta en forma de piquet, la sentència critica a les autoritats que en no produir-se “intercambio previo de pareceres, ni negociación de los espacios y de los métodos de protesta con los organizadores”, el disseny de la intervenció i de les mesures de seguretat van provocar la trobada física dels diputats amb els manifestants.

La sentència també conclou que “La sanción penal que no tuviera en cuenta que los acusados cuyos actos analizamos ejercían un derecho fundamental, enviaría un mensaje de desincentivación de la participación democrática directa de los ciudadanos en las cosas comunes y del ejercicio de la crítica política”.

Des de la UGT de Catalunya considerem que tots els governs, però especialment el Govern de l’Estat, haurien de prendre nota d’aquesta reflexió. Perquè creiem que, precisament, és aquest el missatge que vol enviar a la ciutadania: desmobilitzar-la en la defensa dels seus drets econòmics, socials i individuals, mentre observa com el Govern acaba amb ells.

Els processos penals o administratius que afecten més de 200 sindicalistes per la seva participació en piquets informatius, la proposta de llei de seguretat ciutadana (llei mordassa), la voluntat de condicionar els serveis mínims en cas de vaga (llei de mínims) o fins i tot la criminalització de les expressions a les xarxes socials són part d’un pla ben estudiat per afrontar des de l’Estat la legítima reacció d’una societat en defensa pròpia.