UGT rebutja que la Generalitat i l’Ajuntament de Vic hagin autoritzar obrir comerços l’1 de maig

ajvic
Manlleu se suma a aquesta argúcia legal d’autoritzar l’apertura dels comerços adjacents al mercat de marxaires en el Dia del Treball

La Federació de Comerç de la UGT de Catalunya denuncia la decisió de l’Ajuntament de Vic d’autoritzar l’apertura dels comerços adjacents al mercat de marxaires en el Primer de Maig, dia del Treball.

El sector del comerç, un dels més precaris respecte condicions laborals, socials i de conciliació, es veu de nou colpejat gràcies a la decisió d’aquest consistori d’obrir els seus establiments comercials, aprofitant un argúcia en la Llei d’horaris comercials. Fins a la data, quan el mercat de marxaires queia en dissabte festiu, aquest es traslladava a un altre dia laborable. En aquesta ocasió, però, coincidint amb la festivitat del Dia del Treball, el mercat de marxaires s’ha mantingut en dissabte i, a més, l’Ajuntament de Vic ha autoritzat l’apertura dels comerços adjacents. La decisió del consistori obligarà 300 empleats del comerç a treballar en el Primer de Maig. L‘Ajuntament de Manlleu també s’ha sumat a la utilització d’aquesta argúcia legal i, juntament amb el mercat de marxaires, donarà permís als comerços adjacents a obrir, obligant les seves plantilles a treballar en aquesta festivitat.

Des de la Federació de Comerç de la UGT de Catalunya entenem que la Llei regula el sector i que no pot ser emprada per acontentar els interessos personals i econòmics de certes administracions. D’altra banda, no entenem com, en efectuar-se la comunicació a la Direcció General del Comerç, aquesta entitat no ha tingut en compte el comportament habitual dels mercats de marxaires, i ha validat l’apertura dels comerços adjacents.

La Federació de Comerç de la UGT de Catalunya insta a la modificació de la llei d’horaris comercials perquè comportaments d’aquest tipus no tornin a succeir, i considerem oportunistes i desconsiderades aquestes actituts vers els treballadors i les treballadores del comerç.

La llei d’horaris comercials de 2004 va ser consensuada per tots els agents del sector,  incloent Administració i agents socials, per tenir un marc de millora per als 400.000 treballadors i treballadores del nostre país i no per ser utilitzada amb finalitat partidista.